Tietotalo sai kunnian suunnitella kahdelle Suomi 100 -juhlavuoden merkittävimmälle urheilutapahtumalle mobiilisovellukset, ja tulokset olivat erittäin positiiviset. Lahti2017 ja Helsinki2017 keräsivät kiitosta käyttäjiltä, nostivat tapahtumakävijöiden kisafiilistä sekä paransivat tapahtumakokemusta.

Lahti2017-sovellusta ladattiin 26 500 kertaa ja vastaavasti Helsinki2017-sovellusta noin 15 000 kertaa. Asiakaspalautteiden perusteella mobiilisovelluksiin oltiin erittäin tai hyvin tyytyväisiä, molempien tapahtumien saadessa myös yleisesti huippuarviot kävijätyytyväisyydestä.

Kerromme seuraavaksi kokemuksiamme siitä, millainen rooli mobiilisovelluksella voi parhaimmillaan olla urheilutapahtumissa paikan päällä ja miten mobiili mullistaa yksittäisen asiakkaan kokemuksen.

Mihin mobiilisovellusta tarvitaan?

Tarvitseeko myös meidän organisaatio mobiilisovelluksen? Tämä kysymys tulee väistämättä esiin kaikkialla, missä asiakaskokemuksen kehittäminen on keskeinen painopiste ja sen edistämiseksi tehdään systemaattisesti töitä.

Mobiilisovelluksen avulla asiakkaita voidaan palvella personoidusti ja tuottaa relevanttia tietoa oikea-aikaisesti. Sen etu esimerkiksi verkkopalveluun on nimenomaan mahdollisuus mobiiliteknologioiden monipuolisessa hyödyntämisessä. Offline-käyttö, kontekstuaalisuus, geofencing ja beacon-teknologioiden käyttö sekä kohdennettu ja personoitu push-viestintä valituille kohderyhmille ovat tästä muutamia poimintoja.

Esimerkiksi Lahdessa ja taitoluistelun MM-kilpailuissa mobiilisovelluksen viestintä ajastettiin alkavaksi hiukan ennen tapahtumaan saapumista. Personoitujen viestien avulla se samalla asemoitiin keskittymään erityisesti tapahtuman aikaisen palvelukokemuksen vahvistamiseen.

Personointi huomioi parkkipaikat ja monotangot

Kaksi viikkoa kestäneiden kisojen aikana Lahti2017-sovelluksesta lähetettiin lähes 400 000 push-viestiä sovelluksen käyttäjille. Sitä ennen Lahden kisaorganisaatio oli huolellisesti miettinyt kisojen pääkohderyhmät ja heidän palvelupolkunsa tapahtumassa.

Lahti 2017 personointi iso.jpg
Sovelluksen sisältöstrategialla vahvistettiin juuri näitä palvelupolkuja.

Tapahtuman aikana sovelluksen käyttäjä sai personoitua viestintää ja sisältöjä, omalle kohderyhmälle määriteltyyn palvelupolkuun perustuen.

Esimerkiksi lapsiperhe, joka tuli omalla autolla tapahtumaan, sai erilaista sisältöä kuin junalla tuleva porukka, joka oli ilmoittanut kiinnostuksensa hauskanpitoon. Ensimmäiselle kohderyhmälle merkityksellistä oli tieto parkkitilanteesta ja Röllimaan aukioloajoista, kun taas toista kiinnosti enemmän monotangot ja afterski.

Virtuaalisista ruusuista tuli hitti

Taitoluistelun MM-kilpailujen Helsinki2017-sovelluksen pääosassa olivat itse urheilijat. Jokaisesta urheilijasta oli oma esittely luisteluohjelmineen sekä linkit urheilijan sosiaalisen median kanaviin.
Urheilijan ollessa jäällä suorittamassa ohjelmaansa, pystyivät sovelluksen käyttäjät antamaan luistelijalle virtuaalisia ruusuja haluamansa määrään. Tämä sovelluksen interaktiivinen osuus oli erittäin suosittu ja toi oman lisämausteensa suoritusten seuraamiseen.

Helsinki2017-sovelluksessa oli vahvasti esillä myös yhteistyökumppanit ja näytteilleasettajat etukupongeilla ja ajankohtaisilla tarjouksilla. Sovellus informoi käyttäjiä eduista ja muistutti oheisohjelmista kilpailutapahtumien tauoilla.

Mobiilisovellukset vahvistavat somakanavien viestiä

Sosiaalisen median kanavat näkyivät tiiviisti molemmissa tapahtumasovelluksissa. Kumpaankin sovellukseen tehtiin erillistä somesisältöjen kuratointia.

mm-kisat-1280.jpg

Kuratointi tarkoittaa käytännössä sitä, että sosiaalisen median kanavista nostetaan kiinnostavaa sisältöä, joka voi olla yhtä hyvin kisa-organisaation, urheilijoiden kuin myös kävijöiden tuottamaa. Näin sovellusten some-feediä seuraamalla kisojen parhaat palat saivat myös sellaiset henkilöt, joilla ei ole tiliä useissa somekanavissa.

Tietotalon Liki mobiilisovellusten alustana

Kummankin tapahtuman mobiilisovellus toteutettiin Tietotalon Liki-mobiilialustalla, jossa on sisältöjen hallintatyökalu kieliversioineen sekä mahdollisuus liittää sisältöihin beacon-, geofence- ja push-toiminnallisuuksia.

Molemmissa tapahtumissa kisaorganisaatiot itse vastasivat sovellusten sisällöntuotannosta ennen kisoja ja kisojen aikana. Käytännössä sisällöntuotanto oli organisoitu niin, että asiakkaan kokoonpanossa oli yksi pääkäyttäjä mobiilisovellukselle ja yksi somesisällön kuratoija. Heitä tukivat lisäksi organisaation viestintä, markkinointi ja some-tiimi sekä valokuvaajat.