Verkkokauppa

Räätälöity koulutusten verkkokauppa ja Microsoft Dynamics vauhdittavat Sedu Education Oy:n koulutusmyyntiä

Kun myytävänä ovat kappaletavaran sijaan koulutuspalvelut, on tärkeää tunnistaa palvelumyynnin erityispiirteet ja suunnitella vahvasti integroitu verkkokaupparatkaisu, mikä tukee myynnin ja palvelutuotannon prosesseja. Sedu Education Oy:n ja Tietotalon yhteistyössä syntyi juuri näihin tarpeisiin vastaava kokonaisratkaisu: pitkälle räätälöity ja automatisoitu koulutusten verkkokauppa, joka tukee saumattomasti Sedun liiketoimintaa – palvellen sekä yksityis- että yritysasiakkaita.

Tutustu ratkaisuun

Valmis verkkokauppa-alusta vai räätälöity ratkaisu?

Verkkokauppaa suunnittelevat organisaatiot lähtevät usein liikkeelle valmiiden alustojen vertailusta – perustellusti. On perusteltua olettaa, että valmiin alustan käyttöönotto on kustannustehokasta ja sujuvaa. Samalla valmiisiin alustoihin sisältyy kuitenkin omat riskinsä, jotka voivat rajoittaa käyttökokemusta, integraatioita tai jopa hankaloittaa myyntiprosessia. Tämä seuraa usein siitä, että valmis alustaratkaisu yritetään tavalla tai toisella sovittaa olemassa oleviin myynnin ja palvelutuotannon prosesseihin sen sijaan, että rakennettaisiin verkkokauppa, mikä on lähtökohtaisesti suunniteltu huomioimaan uniikit vaatimukset.

Sedu Educationin aiempi verkkokauppa toimi WooCommerce-alustan päällä. Verkkokauppa soveltui hyvin kappaletavaratuotteiden myyntiin, mutta taipui hankalasta varsinaisten koulutuspalveluiden myyntiin. Ratkaisu ei tukenut myynnin ja palvelutuotannon prosesseja ja sen käyttö jäi tästä syystä vähäiseksi ja kattoi vain hyvin pienen osan myyntituotteista.

Tämän kokemuksen pohjalta päätettiin rakentaa uusi täysin räätälöity verkkokaupparatkaisu, joka tukee Sedu Educationin prosesseja alusta loppuun – ja jonka tekninen arkkitehtuuri mahdollistaa skaalautumisen myös kansainväliseen myyntiin. Sedu Education valitsi ratkaisun suunnittelijaksi ja toteuttajaksi Tietotalon.

Suunnittelun painopisteet

Tietotalon ja Sedu Educationin moniammatillisena työnä suunniteltu ratkaisu perustui vahvaan tekniseen ja liiketoiminnalliseen ymmärrykseen. Koulutuskaupan suunnittelussa painottuivat erityisesti seuraavat elementit:

  • Microsoft Dynamics keskiöön: asiakas- ja tuotetiedot, hinnastot, luvitukset, myynnin raportointi suoraan CRM:ssä
  • Asiakastilit: mahdollisuus ostaa koulutuksia sekä tunnistautuneena että ilman tunnistautumista
  • Kohdentaminen: kohdennetut hinnastot ja tuotteet eri asiakasryhmille – mm. Sedun opiskelijoille, omistajille ja Sedu Akatemian asiakasyrityksille
  • Syvä integrointi: manuaalisen työn minimointi myynnin ja palvelutuotannon prosesseissa
  • Ristiinmyynti: ostoskorin ja tilin perusteella nouseva tarjonta
  • Mobiilikäyttö: mobiili edellä tehty suunnittelu takaa korkeatasoisen mobiilin käyttökokemuksen

Kannettava tietokone, jonka ruudulla Sedu Educationin koulutusverkkokauppa

Kehitysprosessi: ketterää ja kokeilevaa kehittämistä – innovatiivista integrointia

Verkkokauppaprojekti toteutettiin ketterän kehityksen mallilla. Viikoittaiset projektipalaverit varmistivat läpinäkyvyyden, nopean reagoinnin muuttuviin tilanteisiin sekä aidon vuoropuhelun kaikkien osapuolten kesken. Iteratiivinen eteneminen ja tiivis vuoropuhelu takasivat, että ratkaisu kehittyi aidosti käyttäjien ja liiketoiminnan tarpeista käsin.

Projektin alkuvaiheessa toteutettiin määrittelytyö, jossa syntyi palvelun systeemikartta, määriteltiin käyttäjäpolut sekä toteuettiin tekninen toteutussuunnitelma. Työ eteni tästä rautalankamallinnuksen kautta käyttöliittymäsuunnitteluun. Varsinainen sovelluskehitys eteni iteratiivisesti kohti loppuratkaisua.

Projektin yksi keskeinen tavoite oli kehittää verkkokauppa, jossa minimoidaan manuaalinen työ. Projektissa luotiin sujuvasti toimivat integraatiot kaikkiin keskeisiin taustajärjestelmiin kuten koulutusten ERP-järjestelmään, myynnin CRM-järjestelmään, taloushallintoon, maksurajapintoihin ja tunnistautumispalveluun. Lopputuloksena syntyi järjestelmä, joka toimii kiinteänä osana Sedu Educationin prosesseja ja tukee aidosti yrityksen kasvutavoitteita.

Verkkokaupan keskeisiä järjestelmäosia:


  • Microsoft Dynamics CRM

  • Priimus – koulutusten ERP

  • Pro Economica – taloushallinnon järjestelmä

  • Svea & Paytrail – maksujärjestelmät

  • Microsoft Entra ID – tunnistautuminen

  • Apsis One – sähköpostimarkkinoinnin alusta

  • Infoweb CMS – julkaisujärjestelmä


Yhteistyö Tietotalon kanssa oli sujuvaa. Yhteyshenkilöt olivat helposti saavutettavissa ja vastasivat nopeasti. Sivusto vaati useamman järjestelmän integraatiota, joka onnistui hyvin. Uusi koulutuskauppa on tavoitteiden mukainen ja mahdollistaa myynnin kasvua, sekä helpottaa markkinointia. Ratkaisusta saatiin aikaa kestävä ja joustava. Pystymme kehittämään asiakaskokemusta ja myyntiä jatkossa helposti tilanteen mukaan.Tavoitteet saavutettiin ja matkan varrella tulleisiin lisätarpeisiin pystyttiin vastaamaan hyvin.

Joona Aro
toimitusjohtaja, Sedu Education Oy

Katse tulevaisuuteen: kasvua, kansainvälistymistä ja lisää fiksua automaatiota

Tietotalo ja Sedu jatkavat yhteistyötä verkkokaupan kehittämiseksi. Seuraavia kehitysaskelia ovat muun muassa kansainvälisen myynnin huomiointi sekä automaation kehittäminen yhä pidemmälle.

Yksi konkreettisista seuraavista vaiheista on integraatio Moodle-oppimisympäristöön. Tavoitteena on, että verkkokoulutuksen ostajalle luodaan automaattisesti oppimisympäristön käyttäjätunnus ja oppimissisällöt ovat näin ollen saatavilla välittömästi ostotapahtuman jälkeen.

Projektissa hyödynnetty Tietotalon osaaminen

  • Palvelumuotoilu
  • Arkkitehtuurin suunnittelu ja tekninen toteutusmäärittely
  • Käyttökokemuksen ja käyttöliittymien suunnittelu (UX/UI)
  • Järjestelmäintegraatiot
  • Microsoft ASP.Net sovelluskehitys
  • Testaus ja laadunvarmistus

Ota yhteyttä

Suunnitteletteko verkkokauppaa koulutustuotteille? Kerromme vaihtoehdoista mielellämme lisää. Ota yhteyttä ja jutellaan tarkemmin!

Mika Pitkämäki

Jarno Malaprade

Markkinointi, palvelumuotoilu

040 5461110
jarno.malaprade@tietotalo.fi