Mobiililiiketoiminnan käynnistäminen vaatii uusien bisnesmallien kehittämistä juuri mobiilikanavaa varten, neuvoo Tietotalon mobiililiiketoimintaa vetävä Jari Auranen. Kokosimme ajankohtaisia kysymyksiä ja vastauksia mobiililiiketoiminnan käynnistämiseen liittyen.

Mobiilipalveluiden käyttömäärät kasvavat sitä mukaa kun teknologia kehittyy. Paine monikanavaisuuteen kasvaa, mutta mikä on oikeasti ajankohtaista asiakkaille?

- Yksi viime vuoden trendisanoista eli asiakaskokemus on löytänyt tiensä yritysmaailmaan. Tällä hetkellä asiakkaamme miettivät, miten asiakaskokemusta voi parantaa ja miten palvelupolut tukevat asiakkaan matkaa verkossa sekä fyysisessä ympäristössä. Mahdollisuuksia on paljon – mobiilissa voidaan luoda sellaisia liiketoimintamalleja, mihin verkkopalvelu ei yksinkertaisesti pysty. Eli kun yhdistetään henkilön sijainti-, käyttäytymis- ja vaikkapa ostohistoriatietoja, päästään esimerkiksi kohdennetussa markkinoinnissa aivan uudelle tasolle.

- Isojen brändien lisäksi myös keskisuuret ja jopa pienet toimijat alkavat kehittää entistä enemmän mobiiliratkaisuja, siirtävät asiointia ja liiketoimintaa mobiiliin. Hakevat kasvua mobiilista kokeillen uusia innovatiivisia integroituja toimintamalleja.

Mitä mobiilistrategiassa pitäisi huomioida?

- Strategisesti mobiili tulee nähdä uuden liiketoiminnan mahdollistajana – mobiili ei korvaa verkkopalvelujen kehittämistä, vaan mahdollistaa täysin uusien bisnesmallien luomisen. Haaste on hyödyntää kanavaa ja ymmärtää kanavan edut - mobiilisovellus voi parhaimmillaan ymmärtää käyttäjän ympäristön ja käyttökontekstin.

Entä ketä palvelee responsiivinen verkkosivu ja kenen kannattaa harkita oman sovelluksen kehittämistä?

- Responsiivisuus on jokaisen verkkopalvelun perusedellytys, jotta mobiiliselaaminen on käyttäjäystävällistä. Eli jos oma palvelu ei ole vielä responsiivinen, niin se kannattaa laittaa ensimmäisenä kuntoon. Omaa mobiilisovellusta kannattaa harkita siinä kohtaa, kun on selvä näkemys siitä, mitä palvelua tai tavoitetta varten se toteutetaan. Voimme lähteä liikkeelle ketterästi Design Sprinteillä, joissa tiiviin jakson aikana määritetään liiketoiminnalliset tavoitteet palvelulle ja testataan niiden toimivuutta käytännössä.

- Mobiilin liikenteen osuus verkkoliikenteestä on monissa organisaatioissa noussut jo selvästi yli 50%. Palvelut tulee suunnitella mobiili käyttökokemus edellä. Tämän lisäksi brändien on tutkittava asiakkaiden sitouttamisen mahdollisuuksia mobiilin avulla. Mobiilisovelluksella on mahdollisuus tuottaa kustannustehokkaasti reaaliaikaisia ja personoituja palvelukokemuksia ja tavoittaa asiakkaat strategisesti oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa, juuri silloin kun asiakas on aktiivinen ja ostomoodissa. 

Miten liikkeelle mobiilipalvelun kehittämisessä?

- Mobiili mahdollistaa kokeilemisen yhdessä asiakkaiden kanssa esim. fyysisissä ympäristöissä, kuten tapahtumissa, hotelleissa, myymälöissä, ravintoloissa, museoissa jne. Voi lähteä ketterästi liikkeelle, pienin kustannuksin hakea oppia ja kokemusta ja kehittää siltä pohjalta. Tietotalon Liki-alusta on erityisesti ratkaisu tähän. Ratkaisumme luo yrityksille uusia mahdollisuuksia tavoittaa ja puhutella asiakkaitaan.

- Tärkeintä on saada oma organisaatio ja asiakkaat mukaan. Pala palalta eteenpäin.

Entä, jos yritys ei aio panostaa mobiilikanavaan, mitä se tarkoittaa? Mistä jää paitsi vai jääkö mistään?

- Mobiilin mahdollisuuksia ei voi sivuuttaa. Täytyy arvioida sen mahdollisuudet, käydä ne läpi ja miettiä oma kyky ja valmius siihen. Kuitenkaan kaikkien ei tarvitse tehdä bisnestä mobiilissa.