Asiakastarina / Terveystalo

Terveydenhuollon markkinajohtajaksi digipalveluihin panostamalla

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluita yritys-, yksityis- ja julkisen sektorin asiakkaille. Tietotalo on Terveystalon pitkäaikainen kumppani digitaalisten palveluiden kehittämisessä.

Palvelun helppous ja nopeakäyttöisyys ohjaa kuluttajavalintaa

Terveystalon suunnitelmallinen panostaminen digitaalisten palveluiden kehittämiseen on parantanut asiakaskokemusta, vahvistanut yrityksen markkina-asemaa ja tehnyt Terveystalosta alansa suunnannäyttäjän. Asiakkailla on yhä enemmän vaatimuksia digipalveluiden helppokäyttöisyydelle, nopeudelle ja reaaliaikaisuudelle – ja juuri näihin vaatimuksiin olemme onnistuneet Terveystalon kanssa vastaamaan jatkuvan kehittämisen keinoin.

Asiakkaat haluavat hoitaa yhä useammin kaiken asioinnin verkossa. Digitaaliset palvelukanavat ovatkin yhä useammin palveluprosessien ainoita kohtaamis- ja viestintäpisteitä. Tähän suuntaan on siirrytty myös Terveystalon palveluprosessien osalta, joita on digitalisoitu määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti.

Tietotalo on kehittänyt Terveystalon digitaalisia palveluita jo lähes kymmenen vuoden ajan. Olemme suunnitelleet ja kehittäneet Terveystalolle useita asiointikanavia sekä mikropalveluiden ja rajapintojen ekosysteemin, jolla sujuvoitetaan asiakkaiden palvelukokemusta ja Terveystalon asiantuntijoiden työtä. Kehittämillämme ratkaisuilla palvellaan asiakkaita monikanavaisesti, reaaliaikaisesti ja personoidusti.

  • 10 vuoden tiivis kumppanuus
  • Dedikoitu kehittäjätiimi
  • Jatkuva kehittäminen
  • Palvelumuotoilu ja käyttäjäkokemuksen suunnittelu
  • Pilvipalvelut + DevOps
Terveystalon OmaTerveys-palvelusta personoituu käyttäjän kiinnostuksen kohteiden mukaan

OmaTerveys tarjoaa terveystiedot yhdessä paikassa ja suoran yhteyden asiantuntijoihin

Asiakkaat odottavat nykypäivänä saavansa palvelua juuri silloin ja siellä, missä palvelutarve syntyy. Terveystalon OmaTerveys vastaa tähän tarpeeseen.

Tietotalo on suunnitellut ja kehittänyt Terveystalolle OmaTerveys-palvelun, josta asiakkaat löytävät omaan terveydentilaan ja asiointiin liittyvät tiedot vaivatta. Palveluun kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella pankkitunnuksin tai mobiilivarmenteella. Lasten vanhemmat voivat linkittää oman profiilinsa lapsensa, jonka jälkeen he voivat asioida palvelussa lapsensa puolesta.

Keskeinen osa OmaTerveys-palvelua on chat-palvelut. Chat-palvelut ovat yksityisten ja työterveysasiakkaiden käytössä vuorokauden ympäri. Asiakas voi saada yhteyden lääkäriin juuri silloin kun itselle parhaiten sopii eikä asiakkaan tarvitse odottaa esimerkiksi lääkärin takaisinsoittoa tai jonottaa vastaanotolle. Asiantuntijat vastaavat nopeasti ja palvelun maksaminenkin tapahtuu sujuvasti sähköisesti, mikäli asiakas on ottanyt käyttöön OmaTerveyden mobiilimaksupalvelun.

OmaTerveyden Viestit asiantuntijoille -palvelu antaa työterveysasiakkaille mahdollisuuden olla kiireettömästi yhteydessä omaan työterveystiimiin viestillä missä ja milloin tahansa. Viestitoiminto sujuvoittaa asiointia silloin kun asia on kiireetön, kuten tutkimusvastausten läpikäynti vastaanoton jälkeen, rokotusneuvonta tai reseptien uusinta. Viestit asiantuntijalle-palvelu täydentää Terveystalon monipuolista ajasta ja paikasta riippumattomia digitaalisia asiointipalveluja.

  • Potilastietojärjestelmän integraatio
  • Episerver-sisällönhallinnan järjestelmän räätälöinti
  • Etävastaanotto ja viestit asiantuntijoille
  • Monikanavainen viestintä ja sen luvitus
  • Vahva tunnistautuminen ja tietoturva

Sujuva verkkoajanvaraus on terveydenhuollon digipalvelujen kivijalka

Ajanvaraus on keskeinen komponentti terveyspalveluasiakkaan palvelupolussa ja hoitoon ohjautumisessa. Uudistimme Terveystalon liiketoiminnan tärkeän kivijalan, verkkoajanvarauksen, entistä käyttäjäystävällisemmäksi ja älykkäämmäksi.

Terveyspalvelujen asiointiin liittyy erityinen selkeyden, tietosuojan ja luotettavuuden elementit. Asiointitilanteessa asiakas voi olla sairauden uuvuttama tai asiakas saattaa liittää palvelutilanteeseen tunteita pelosta häpeään. Näistä syistä palvelun täytyy olla erityisen selkeää, luottamusta herättävä sekä ohjata asiakasta palvelupolulla sujuvasti eteenpäin.

  • Ajanvarauksen taustan logiikkakerroksen suunnittelu ja toteutus
  • Azure-pilvialustan käyttöönotto ja konfigurointi
  • Käyttöliittymäohjelmointi

Terveytalon uudistettu ajanvaraus on responsiivinen ja tarjoaa myös etävastaanoton palveluita

Kuva: Terveytalon uudistettu ajanvaraus on helppokäyttöinen ja responsiivinen. Uudistettu ajanvaraus tarjoaa asiointivaihtoehtona myös etäpalveluja.

Tietotalon business-logiikka palvelee verkkopalvelua ja mobiilisovellusta

Tietotalo on suunnitellut ja toteuttanut Terveystalon ajanvarauksen taustapalvelun ja rajapinnat. Taustapalvelu käsittelee terveydenhuollon järjestelmän palvelut ja vapaat ajat sekä asiantuntijatiedot tarjoillen ne ohjelmistorajapinnan kautta eteenpäin ajanvarauksen verkkopalveluun ja mobiilisovellukselle. Taustajärjestelmässä käsitellään myös asiantuntijatietoa, jota rikastetaan asiantuntijan omilla kuvauksilla ja hinnastolla.

Ajanvarausta palvelevaa järjestelmää ajetaan ja monitoroidaan Microsoft Azure-pilvipalvelussa. Ratkaisu mahdollistaa kapasiteetin älykkään skaalaamisen ja ennakoivan analytiikan hyödyntämisen potentiaalisten virhetilanteiden löytämiseksi ja ratkaisemiseksi jo ennen niiden realisoitumista.

Ota yhteyttä ja kysy lisää

Kiinnostuitko ratkaisuistamme vai haluatko kuulla tarkemmin palveluistamme? Ota yhteyttä ja jutellaan!

Mika Pitkämäki