Elämys Group

Kohti tulevaisuuden matkailua

Uuden sukupolven matkailukonserni Elämys Group toimii monitoimittajaympäristössä, jossa suurin teknologiatoimittajista on kansainvälisiä yrityksiä. Tietotalo on yhtiön merkittävin kotimainen teknologiatoimittaja ja toimii sen vahvana strategisena kumppanina.

Lue lisää

Ainutlaatuinen liiketoimintamalli

Matkailukonserni Elämys Group näyttää tietä uudelle elämystaloudelle ja matkailun ekosysteemeille. Elämys palvelee matkanjärjestäjä- ja kuluttaja-asiakkaitaan usealla matkailun saralla aina urheilu- ja aktiivimatkoista liikematkoihin ja tapahtumajärjestämiseen. Lisäksi se tarjoaa tuotteistamiaan teknologiaratkaisuja myös muiden matkailutoimijoiden käyttöön.

Yhtiön teknologia-alustat yhdistävät valtavan valikoiman matkailupalveluita asiakkaan saataville. Asiakas voi suunnitella koko tulevan matkansa samassa paikassa, aina lennoista majoitukseen, ravintoloihin, kuljetuksiin ja aktiviteetteihin. Skaalautuvien ratkaisujen avulla voidaan toteuttaa niin alueellisia matkailusivustoja kuin yksittäisen vip-elämyksen ympärille rakennettuja tapahtumasivujakin.

– Matkailu digitalisoituu valtavin harppauksin, ja kaikki toimijat etsivät kaikkivoipaa ratkaisua liiketoimintansa haasteisiin. Sellaista ei ole eikä tule, mutta uskallan väittää, että meidän ratkaisuillamme voidaan taklata suurin osa monitoimittajaympäristössä toimimisen haasteista. Alustamme ovat tarkasti hiottuja ja moneen taipuvia konsepteja, joihin on rakennettavissa monimutkaisia toiminnallisuuksia, sanoo Elämys Groupin teknologiajohtaja Jari Auranen.

  • Seitsemän matkailualan asiantuntijayhtiön konserni
  • Neljä alueellista toimistoa
  • Liikevaihto 25 miljoonaa euroa
  • Keskeisiä asiakkaita mm. Olympiakomitea ja Palloliitto

Alustataloutta monitoimittajaympäristössä

Kun koko liiketoimintamalli perustuu teknologiaratkaisuille, niiltä vaaditaan paljon.

– Ratkaisuissamme yhdistetään valtava määrä alustoja, palveluntuottajia, konsolidaattoreita ja datalähteitä. Keskeisiä integraatioita sekä inventaario- ja jakelutiepartnereita on kymmeniä, joista suurimpina mainittakoon muun muassa Amadeus, Bókun, Nezasa, Expedia ja Ticketmaster. Lisäksi alustojen käytössä on yli 50 SaaS-palvelua, Jari Auranen kertoo.

Rakenteelliset kysymykset on ratkottu älykkäästi: yksittäiset sivustot rakennetaan brändin mukaisiksi ja kunkin segmentin asiakasymmärryksestä vahvasti ammentaen. Taustajärjestelmiä hallitaan sen sijaan yhdellä multisaitilla, niin kutsutussa Elämys Hubissa. Ratkaisu mahdollistaa muun muassa ylätason sopimukset toimittajien ja asiakkaiden välillä, datapohjaisen markkinoinnin ja automaation, ristiin myynnin sekä jaetut operaatiot. Samalla yksittäisten sivustojen ylläpitotoiminnot helpottuvat huomattavasti.

– Kun teknologiaratkaisut ovat kunnossa ja saatavilla on reaaliaikaista saatavuus- ja hintatietoa, asioiminen sivustoilla on helppoa ja sujuvaa. Erinomaiseen käyttäjäkokemukseen tarvitaan kuitenkin lisäksi myös kokemuksellisuutta, tunnelmaa ja elämyksellisyyttä. Yksittäisen sivuston pitää heijastella alueen ominaispiirteitä ja tuottaa lisäarvoa, vaikkapa esittelemällä myös ei-kaupallisia kohteita ja toimijoita, Auranen huomauttaa.

Asiakas hyötyy synergiaeduista

Tietotalo tekee Elämys Groupille vaativaa konsepti- ja käyttöliittymäsuunnittelua. Tehtävä on haasteellinen: toimintaympäristö on kompleksinen ja suunnittelussa on kautta linjan huomioitava niin konsolidaattoreiden API-ratkaisujen rajoitteet kuin moninaiset toiminnalliset, tekniset ja lainsäädännölliset aspektitkin. Tekijöiltä edellytetään myös kykyä hallita useita eri edustateknologioita sekä hyödyntää tehokkaasti niin pilviympäristöjä, SaaS-palveluja kuin markkinoinnin automaatiotakin.

Elämys Groupin teknologioihin perustuvien toteutuksien listalla vilisee tuttuja nimiä: Visit Espoo, Visit Kotka-Hamina, Jyväskylän, Lahden ja Keiteleen alueita markkinoiva Lakeland Booking, ja Varsinais-Suomen upeisiin saaristomaisemiin johdattava Finnish Archipelago Routes. Lisäksi teknologioiden avulla on toteutettu lukemattomia tapahtumiin ja elämysmatkoihin liittyviä sivuja.

Toteutukset vaativat tekijöiltään monialaista asiantuntemusta. Asiakkaille palveluiden ostaminen on sen sijaan riskitöntä, saavathan he käyttöön pitkän kehitystyön hiomaa teknologiaa ja liudan synergiaetuja.

– Toteutuksien kysyntä kasvaa jatkuvasti, eikä ihme. Ratkaisujemme avulla niin alueelliset sivustot, yrityssivustot kuin kampanjasivustotkin voidaan toteuttaa brändinmukaisesti sekä pitkällisen kehitystyön hiomia teknologioita ja synergiaetuja hyödyntäen. Sivustoilta voi buukata matkan kaikki aspektit: lennot, majoitukset, halutut liput, muut kohteen aktiviteetit – luonnollisesti omilla sopimushinnoilla. Kokonaisuuteen voi rakentaa myös moniulotteisia reittipalveluita, joissa kuluttaja voi suunnitella paitsi matkareitin myös varata matkan varrelle haluamansa aktiviteetit, Auranen summaa.

Ota yhteyttä

Kerromme mielellämme lisää palveluistamme ja ratkaisuistamme matkailutoimilalle. Ota yhteyttä ja jutellaan!

Mika Pitkämäki

Erno Bergman

Projektipäällikkö, palvelumuotoilu

0400 546762‬
erno.bergman@tietotalo.fi