Kunnat

Saimaan helmenä tunnetun Taipalsaaren uusi verkkopalvelu parantaa viestintää ja tehostaa palveluohjausta

Taipalsaaren kunnalle verkkopalvelu on keskeisin viestintäkanava kuntalaisille, mutta myös sen tärkein käyntikortti ja olennainen osa kunnan tavoitetta palvella kuntalaisia, matkailijoita ja muita sidosryhmiä entistä paremmin. Taipalsaaren kunta uudisti verkkopalvelunsa yhteistyössä Tietotalon kanssa. Lopputuloksena syntyi kaunis, integroitu, reponsiivinen ja saavutettava sivusto, joka tukee kunnan viestintää ja palveluohjausta.

Tutustu uudistukseen

Lupauksia lunastamaan eli strategiasta käytäntöön

Taipalsaaren kuntastrategia korostaa hyvinvoinnin, yhteistyön, yhdenvertaisuuden ja rohkeuden merkitystä. Kunta on nostanut strategiassa keskiöön myös uuden teknologian hyödyntämisen palveluiden kehittämisessä. Strategian mukaisesti sivustoprojektin kivijaloiksi asetettiin korkea käytettävyys, esteettömyys ja sujuvasti toimiva palveluohjaus. Tavoitteena oli luoda palvelu, joka ei pelkästään viesti kunnan arvoista, vaan myös tarjoaa kattavasti hyvin jäsentynyttä ja helposti löydettävää informaatiota kuntalaisten arjen helpottamiseksi.

– Halusimme verkkopalvelun, joka aidosti palvelee kuntalaisia ja sidosryhmiä. Samalla sen tuli olla helppokäyttöinen ja joustava myös meille sisällöntuottajina, kertoo Taipalsaaren kunnan tietohallintoasiantuntija Panu Karhu.

– Tietotalon Infoweb-julkaisualusta ja sen sen moninaiset kuntien kanssa kehitetyt työkalut tarjosivat hyvän lähtökohdan rakentaa kuntalaisia ja eri viiteryhmiä sujuvasti palveleva koherentti ja sujuvasti ylläpidettävän verkkopalvelu.

Kehitetty kuntien kanssa – kuntia varten

Tietotalon uusi Infoweb-julkaisualusta valikoitui Taipalsaaren uuden verkkopalvelun perustaksi, sillä kunta on ollut tyytyväinen pitkään jatkuneeseen yhteistyöhön Tietotalon kanssa ja alustaratkaisu on osoittautunut hyvin toimivaksi, vakaaksi ja toiminnallisuuksiltaan monipuoliseksi. Alustassa on huomioitu hyvin kuntien erityistarpeet mm. viestinnän, integraatioiden ja palveluohjauksen osalta. Alustaa kehitetty vuosien aikana yhdessä lukuisten kuntien kanssa vastaamaan kuntien erityistarpeita.

Infoweb Core on moderni erityisesti Microsoft Azure -pilviympäristöön suunniteltu ja avoimeen lähdekoodiin perustuva sisällönhallintajärjestelmä, joka on jo laajasti käytössä kunnilla, julkisessa ja yksityisessä terveydenhuollossa sekä oppilaitoksilla.

  • Sujuvaa ylläpitoa: Monipuoliset ja sujuvat työkalut sisällöntuotantoon, uutisointiin, tapahtumatietojen keräämiseen ja julkaisuun.
  • Tehokasta palveluohjausta: Suomi.fi Palvelutietovarannon integraatio tuo kunnan palvelut ja asiointikanavat näkyville verkkopalvelussa. Palvelu- ja asiointikanavien esittelyä voi rikastaa esimerkiksi ajankohtaisilla nostoilla tai muilla lisätiedoilla, joita Suomi.fi Palvelutietovaranto ei itsessään mahdollista.
  • Korkeatasoista käyttäjäystävällisyyttä: Alustan komponentit on toteutettu selkeiksi ja esteettömäksi, mikä takaa erilaisten käyttäjäryhmien vaivattoman asioinnin.
  • Avaimaet käteen -toimitus: Tietotalon asiantuntijat huolehtivat projektin kaikista vaiheista, alkaen palvelumuotoilusta aina käyttöönoton jälkeiseen tukeen asti. Tilaajana osallistut työpajoihin ja viikkotason ohjauskeskuteluihin. Me hoidamme kaiken muun.
 

Taipalsaaren verkkopalvelusa pöydällä olevan kannettavan tietokoneen ruudulla

Fiksuja integraatioita ja sujuvaa ylläpitoa

Uuden verkkopalvelun myötä taipalsaarelaiset löytävät kunnan palvelut aiempaa sujuvammin. Käyttöönotettu Suomi.fi Palvelutietovarannon -integraatio tuo ajantasaisen ja kattavan palvelutiedon automaattisesti osaksi kuntasivustoa ja sen sisältöhakua. Integraatio parantaa palveluiden löydettävyyttä, mutta säästää mtös kunnan asiantuntijoiden työaikaa – riittää, että palvelut kuvaa kerran Suomi.fi -palveluun, josta ne uivat saumattomaksi osaksi kunnan uutta verkkosivustoa.

Integraatio on toteutettu älykkäästi niin, että palvelu- ja asiointikanavatietoa voi rikastaa erilaisilla sisällöillä, joita PTV itsessään ei tue. Palvelun tai asiointikanavan yhteyteen voi julkaista esimerkiksi ajankohtaisviestintää, tärkeitä asiaan liittyviä linkkejä, erilaisia sisältönostoja tai vaikkapa sosiaalisen median sisältöjä. Sisällöntuottaja ei jää siis Suomi.fi Palvelutietovarannon datamallin armoille vaan voi luoda näyttävän ja monipuolisesti viestivän kokonaisuuden PTV-tietojen yhteyteen.

Kunnan verkkoviestinnästä vastaavat ovat kiitelleet julkaisualustan työkalujen intuitiivisuutta ja ylläpidon helppoutta. Sisällöntuotannon työkalut tukevat monipuolista viestintää ja mahdollistavat nopeat muutokset ilman teknistä osaamista. Komponenttipohjainen työkalusto mahdollistaa eri tyyppisten sivumallien luonnin vapaasti, ja näin voidaan vastata helposti myös tulevaisuuden muuttuviin viestintätarpeisiin.

Tietotalon laaja kunta-asiakaspohja mahdollistaa uusien työkalujen yhteiskehittämisen, jolloin uudet toiminnot tai tietovarastot kehitetään ja otetaan käyttöön kaikille kunta-asiakkaille kustannustehokkaasti yhteisprojektin piirissä.

Taipalsaari – Parasta elämää, teemakuva 1
Taipalsaari – Paraasta elämää, teemakuva 2
Taipalsaaren logo

Ketterää yhteistyötä ja ratkaisukeskeistä vuorovaikutusta

Taipalsaaren ja Tietotalon välinen yhteistyö oli sujuvaa ja tavoitteellista projektin alusta alkaen. “Tietotalon tiimi ymmärsi heti, mitä haemme, ja toi projektiin erilaisia näkökulmia sekä hyvin toimivia konkreettisia ratkaisuja. Yhteistyön ketteryys ja alustan joustavuus tekivät projektista onnistuneen”, kiittää Taipalsaaren tietohallintoasiantuntija Panu Karhu.

Taipalsaaren kunnan uusi verkkopalvelu toimii erinomaisena esimerkkinä siitä, miten kunta voi hyödyntää digitaalista alustaa strategiansa toteuttamisessa ja arjen sujuvoittamisessa.

Onko kunnallanne tarvetta päivittää verkkopalvelunsa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia? Ota yhteyttä Tietotaloon ja rakennetaan yhdessä parempi verkkopalvelu!

Ota yhteyttä

Onko kunnallasi verkkopalvelun uudistus edessä? Tarvitsetko apua vaatimusmäärittelyssä, konseptoinnissa, kilpailutuksessa tai etsitkö kumppania palvelun toteuttamiseen? Autamme mielellämme! Soita tai nakkaa meili ja jutellaan lisää.

Jarno Malaprade

Markkinointi, palvelumuotoilu

040 5461110
jarno.malaprade@tietotalo.fi

Mika Pitkämäki