Suomenlinnan hoitokunta

Suomenlinnan mobiiliopas kokoaa olennaisen tiedon yhteen palveluun ja opastaa vierailijoita kohteessa

Suomenlinna on yli miljoonalla vuosittaisella kävijällä Suomen vierailluimpia matkailukohteita. Kävijävirtojen opastaminen on alueella haastavaa, sillä maailmanperintökohteena suojellulle alueelle mm. fyysisten opasteiden rakentaminen vaatii tarkkaa harkintaa. Opastusta ja ohjausta helpottamaan suunniteltiin uudenlaisia teknologisia mahdollisuuksia hyödyntävä mobiiliopas.

Suomenlinnan hoitokunta päätti toteuttaa mobiilioppaan suunnittelun yhdessä Tietotalon asiantuntijoiden kanssa. Tavoitteena oli luoda palvelukonsepti, mikä tarjoaisi kaiken olennaisen palvelu- ja kohdetiedon sekä opastuksen kohteiden välillä yhtenä helposti omaksuttavana digitaalisena palveluna. Projektin lopputuloksena syntyi visualisoitu ja teknisesti verifioitu palvelukonsepti Suomenlinnan Mobiiliopas -palvelusta.

Ketterä työskentelytapa, käyttäjätestit ja avainryhmien kuuntelu tuottaa toimivan palvelukonseptin

Projekti toteutettiin design thinking -menetelmää mukailevana iteratiivisena kokonaisuutena, jossa vuoroteltiin suunnittelujaksojen, työpajojen, käyttäjätestien ja katselmointien välillä noin 3kk ajan. Palvelun kulmakivistä toteutettiin ensin rautalankamallit, joista siirryttiin tarkempaan visuaaliseen suunnitteluun, kun konseptin perusratkaisut olivat löytyneet.

Projektin aikana toteutettiin käyttäjätestausta rautalankamallien ja visualisoitujen mallien avulla. Testeissä koeteltiin palvelun keskeisiä käyttötapauksia. Käyttäjätestien löydökset ohjasivat osaltaan suunnittelutyötä. Projektin aikana järjestettiin neljä erillistä työpajaa, joissa Suomenlinnan eri avaintoimijaryhmät pääsivät osallistumaan palvelukonseptin ideointiin ja suunnitteluun.

Lähtökohtana palvelevuus ja älykäs opastus kohteessa

Konseptin lähtökohdaksi valittiin palvelevuus: vierailun suunnittelu ja vierailunaikainen ohjaus ja opastus.

Oppaan konseptissa oli huomioitava mm. se, että 60% kaikista kävijöistä on ulkomaalaisia ja pohjatiedot Suomenlinnasta ovat paikoin hyvin rajalliset. Konseptissa kommunikoidaankin kohdetiedot hyvin ja kannustetaan epävarmojakin vierailuun antamalla arvio vierailun kestosta, pituudesta ja tarjoamalla myös valmiita reittivaihtoehtoja.

Palvelun ratkaisuilla kasvatetaan keskiviipymää ja keskiostosta mm. hyödyntämällä paikkatietoja, joista esimerkkinä lähellä olevien palveluiden ja historiallisten kohteiden esittely, joita ei itse välttämättä helposti löytäisi itse. Palvelu pitää myös huolen siitä, että vierailija ehtii takaisin lautalleen ilmoittamalla valitun lautan lähdöstä erillisin viestein. Lauttaliikenteen aikataulut ovat muutoinkin palvelussa hyvin esillä.

  • Olennainen kohdetieto ja navigointi yhdessä palvelussa
  • Oman vierailun suunnittelu ennakkoon
  • Lauttaliikenteen aikataulut tiiviinä osana palvelua
  • Navigointiapu palvelusta toiseen kohteessa
  • Keskiostoksen kasvattaminen älykkäin palvelunostoin
  • Helppokulkuinen reitti ja helppopääsyiset kohteet hyvin esillä
  • Kävijäturvallisuuden ja asuinrauhan parantaminen
Suomenlinnan mobiilioppaan karttanäkymä
Karttanäkymä esittää kaikki palvelut ja kohteet karttapohjalla
Opas esittää eri kohteet kartalla
Filttereillä voi selata eri tyyppisiä kohteita ja hakutuloksia kartalla
Oppaan selausnäkymä
Käyttäjä näkee helposti lauttaliikenteen ja lähellä olevat palvelut
Oppaan suunnittelunäkymä
Suunnittelunäkymässä voi rakentaa oman Suomenlinna-kokemuksen ja jakaa sen
Helppokulkuinen reitti löytyy valmiista reittipohjista
Valmiit reittipohjat auttavart vierailun suunnittelussa
Infokorteilla esitetään kattavat kohdetiedot
Kaikista kohteista löytyy kattavat tiedot omilta infokorteilta

Verkkopalvelun ja mobiilisovelluksen parhaat puolet samassa paketissa

Suomenlinnan mobiiliopas päätettiin toteuttaa progressiivisena web-sovelluksetan (Progressive Web App tai PWA), sillä perinteisistä sovelluksista poiketen PWA-sovellusta ei tarvitse jakaa sovelluskaupoissa vaan jakelu ja käyttöönotto tapahtuu yhtä helposti kuin tavalliseen verkkopalveluun navigointi. Tämä tekninen ratkaisu helpottaa sovelluksen markkinointia, jakelua ja käyttöönottoa. PWA on käytännössä älykäs verkkopalvelu, joka hyödyntää selainten uusimpia ominaisuuksia, jotka mahdollistavat mm. tiedon välimuistittamisen ja push-viestinnän. PWA yhdistää normaalin verkkopalvelun ja perinteisen mobiilisovelluksen parhaat puolet.

Kommentti

Hoitokunnan puolesta en voi sanoa muuta kuin että projekti sujui alusta loppuun ammattitaitoisissa merkeissä. Tästä on innostavaa lähteä suunnittelemaan teknistä toteutusta!

Petteri Takkula
Kehittämispäällikkö, Suomenlinnan hoitokunta

Ota yhteytta! Kerron mielelläni lisää.

Haluatko kuulla lisää Suomenlinnan ja muiden palvelumuotoiluprojektiemme toteutuksesta? Ota yhteyttä ja jutellaan!

Jarno Malaprade

Markkinointi, palvelumuotoilu

040 546 1110
jarno.malaprade@tietotalo.fi