Asiakastarina / Lappset Group Oyj

Lappsetille uusi tekoälyä hyödyntävä varaosahaku

Rovaniemeläinen Lappset Group Oy on yksi maailman johtavista leikki- ja liikuntapaikkavälineiden valmistajista. Tietotalon kanssa toteutettu varaosahaku hyödyntää tekoälyyn pohjautuvaa kuvatunnistusteknologiaa. Tietotalo on Lappsetin pitkäaikainen kumppani digitaalisten palveluiden kehittämisessä.

1. Mitä ratkaistiin

Varaosahaun käyttökokemuksen parantaminen ja tekoälyn hyödyntäminen osana hakua.

2. Mitä tehtiin

Uuden käyttökokemuksen ja käyttöliittymän suunnittelu, sovelluskehitys ja tekoälykohtaisen kuvantunnistuksen käyttöönotto.

3. Mitä seuraavaksi

Palvelua jatkokehitetään saadun palautteen ja mitatun datan perusteella. Tuotemäärää kasvatetaan hallitusti.

Lappset Group Oy:n paranneltu varaosahaku
-
-

1. Mitä ratkaistiin?

Projektin keskeinen tavoite oli helpottaa oikeiden varaosien löytämistä ja tilaamista.

Yksi Lappsetin keskeisiä liiketoiminta-alueita on leikki- ja liikuntapaikkavälineiden varaosa- ja huoltotoiminnot. Lappset halusi rakentaa pääsidosryhmilleen, kumppaneille ja asiakkaille mahdollisuuden tilata ja vertailla tuotteita sekä päivittää varaosia uudempiin entistä vaivattomammin. Tätä varten suunniteltiin ja toteutettiin täysin uusi varaosahaku, johon tuotiin yhtenä hakumahdollisuutena kuvantunnistusteknologiaan perustuva haku.

  • Paranneltu käyttökokemus
  • Uudistettu visuaalinen ilme
  • Kuvantunnistukseen perustuvan tekoälyn hyödyntäminen osana hakua

Asiakaskommentti

"Nykyinen varaosahaku on käyttäjälle selkeämpi ja siihen saadaan tuotettua lisätietoa varaosista, mikä ohjaa asiakkaan valintaa oikeaan suuntaan."

Mari Rautiainen
myyntikoordinaattori varaosapalvelu, Lappset Group Oy

2. Mitä tehtiin?

Lappsetin vanhaa varaosahakua lähdettiin kehittämään automatisoidumpaan ja käyttäjäystävällisempään suuntaan. Avainasemassa uudessa varaosahaussa on reaaliaikainen tiedon kulku eri järjestelmien välillä ja entistä sujuvampi hakukokemus loppukäyttäjälle.

Varaosahakua suunniteltaessa päädyttiin hyödyntämään tekoälyyn pohjautuvaa kuvantunnistusteknologiaa (iSoft). Ratkaisun avulla asiakas tehdä varaosiin haun rikkoontuneesta leikkivälineestä ottamallaan kuvalla. Palvelu tunnistaa kuvan leikkivälineen tekoälyä hyödyntäen ja tarjoaa sopivia varaosia tilattavaksi rikki menneiden tilalle Lappsetin sadoista varaosista. Käyttäjä voi tehdä yhdellä painalluksella tilauksen Lappsetin varaosakatalogista.

  • Käyttökokemuksen suunnittelu
  • Visuaalinen suunnittelu
  • Sovelluskehitys
  • ERP-Integraatio

Lappset Group Oy:n parkour-tuotteita

3. Mitä seuraavaksi?

Varaosahakua kehitetään jatkuvan kehityksen keinoin. Tällä hetkellä hausta löytyvät vain leikkivälineiden varaosat ja seuraavassa vaiheessa varaosahaun tuoteskaalaa laajennetaan. Hausta kerätään jatkuvaa analytiikkatietoa ja palautetta, jonka avulla kehitytyötä ohjataan ja priorisoidaan.

  • Jatkuva sovelluskehitys
  • Analytiikka ja käyttökokemuksen optimointi
  • Tuotemäärien kasvattaminen

Haluatko kuulla lisää?

Haluatko kuulla tästä toteutuksesta lisää tai keskustella siitä, miten voisimme auttaa organisaatiotasi menestymään verkossa entistä paremmin? Ota yhteyttä ja jutellaan!

Mika Pitkämäki