Sisällöntuotannon parissa jo kohta 15 vuotta työtä tehneenä, minun on ilo huomata, että jo pitkään käytännön sisältötyössä läsnä olleet selkeän ja käytettävän verkkosisällön pääperiaatteet ovat saanet lainsäädännön voimat ja velvoitteen taakseen. Samat perusperiaatteet laadukkaan sisällön tuotannossa pätevät edelleen. Selkeä teksti, informatiivinen ja riittävä otsikointi, rytmittävät kappalejaot, oikeanmuotoiset ja informatiiviset HTML-tagit ja attribuutit ja olennaisen tiedon korostaminen. Hyvin mietityt kuvien alt- ja linkkien title-tekstit sekä selkeän ja loogisen käyttöliittymän peruspalikat ovat nyt osa palveluiden ”pakollista” sisältöä.
Tuki saavutettavuudelle on kehittynyt viime vuosikymmenenä valtavasti. Suurimmat sosiaaliset mediat tarjoavat omia ratkaisuja sisältöjen saavutettavuuden parantamiseen. Microsoftin Outlook tarjoaa sähköpostin ääneen lukua ja muokkaa tarvittaessa ulkoasuaan saavutettavammaksi. Office ohjelmissa on sisäänrakennettuna saavutettavuuden tarkistus (joka pitää itse laittaa päälle). Yleisimmät käyttöjärjestelmät pitävät sisällään toimintoja ja asetuksia saavutettavuuden parantamiseksi. Saavutettavuus on muuttumassa osaksi meidän kaikkien arkea.
Meidän olisi hyvä muistaa ja ymmärtää, että saavutettavuus ei ole yksistään jonkun tietyn kohderyhmän eritystarpeiden huomioimista, vaan siitä hyödymme me kaikki. Toki iso osa meistä, lähes 2 miljoonaa suomalaista, kuuluu näihin saavutettavuudesta erityisesti hyötyviin kohderyhmiin, mutta me kaikki, rajoituksista riippumatta, voimme tilapäisesti hyötyä saavutettavuuden vuoksi toteutettuja ratkaisuja ja apukeinoja. Näitä kutsutaan tilannerajoituksiksi.
Saavutettavuuteen liittyvät suunnitteluperiaatteet ”design kaikille” (eng. design for all) ja ”sisältö kaikille” (eng. content for all) tiivistävät hyvin saavutettavuuden pohja-ajatuksen siitä, että meillä kaikilla tulee olla yhtäläinen oikeus ja pääsy tietoon ja palveluihin.