Kuntalaisten ykköspalvelukanava

 Asiakaslähtöisyyden kehittämistä verkkosivulla ohjasivat niin kävijätilastoista poimitut kuin kaupungin asukkaiden esittämät toiveet sisällön suhteen. Haetuin ja kiinnostavin sisältö nostettiin kärkipaikoille. Läpi vuoden suosituinta sisältöä kaupungin verkkosivuilla ovat liikuntapaikkoja ja kulttuuripalveluja koskevat asiat ja kaupungin ajankohtaistiedotteet.

Haimme selkeyttä visuaaliseen ilmeeseen, tietojen ryhmittelyyn ja ajankohtaissisältöjen esiintuomiseen. Sivuja on kutsuttu raikkaiksi, hienoiksi ja informatiivisiksi. Palaute kertoo siitä, että tavotteissa onnistuttiin, viestintäjohtaja Alina Kujansivu kertoo tyytyväisenä.

Kun on kyse kaupungin verkkopalvelusta, on ajankohtainen sisältö ja tiedottaminen merkittävässä roolissa.

Sivusto on laaja, ja eri asiat ovat eri vuodenaikoina ajankohtaisia kuntalaisille. Pyrimme nostamaan kulloinkin kiinnostavimpia asioita esille ajankohtaistiedotteilla sekä etusivulla että alasivuilla niin, että ne on helppo havaita nopeallakin silmäilyllä. Muita uudistuksia ovat muun muassa aukioloaikojen pikavalikko etusivulla ja poiminnat kaupungin sosiaalisen median kanavista, Kujansivu lisää.

Sosiaalista sisältöä osoitteessa some.lappeenranta.fi

Lappeenrannan sivustolla otettiin sosiaalisen media kanavat käyttöön uudella tavalla. Kaupunkilaisten osallistaminen ja monipuolisen kuvan välittäminen Lappeenrannasta ovat sivuston keskeisiä tavoitteita.

Uudistusprojektin yksi keskeisiä suunnittelutehtäviä oli ratkaista se, miten sosiaalisen median sisältö saadaan entistä vahvemmin sidottua osaksi sivuston sisältöä. Loimme konseptin, jonka mukaisesti Lappeenrannan kaupunki voi liittää sosiaalisen median sisältöjä, sekä omia brändiviestejään kuin asiakkaiden viestintää ja palautetta omille palvelujaan koskeville sivuille, toteaa projektin vastuuhenkilönä Tietotalossa toiminut Antti Brunni.

Taustaratkaisuna tässä toimii Flockler-järjestelmä, johon on luotu integraatio InfoWeb-sisällönhallintajärjestelmään. Flockler mahdollistaa sosiaalisen sisällön liittämisen aihetta käsittelevien sivujen yhteyteen. Esimerkiksi jatkossa Lappeenrannan uuden teatterin esityksiin liittyvää sosiaalista viestintää löytyy myös teatterin sivuilta. Flockler tarjoaa monipuolisia työkaluja ja ominaisuuksia myös kunnan integroituun markkinointiin.

Uudistetut verkkosivut julkaistiin ensivaiheessa suomenkielisenä. Englannin- ja venäjänkielinen osuus saadaan valmiiksi muutamien viikkojen sisällä. 

Lisätietoja

Tietotalo Infocenter Oy, digistrategi Antti Brunni, +358 50 407 2766
Lappeenrannan kaupunki, viestintäjohtaja Alina Kujansivu, +358 40 724 8776