HubSpot vs. Constant Contact

Haastaja vastaan konkari

Markkinoinnin automaation uranuurtaja HubSpot on saanut viimeisen kymmenen vuoden aikana rinnalleen tehokkaita haastajia. Tutustu vertailuun siitä, miten SharpSpring ja Hubspot suhteutuvat ominaisuuksiltaan. Vuonna 2014 HubSpotin haastajaksi perustettu SharpSpring tunnetaan nykyään nimellä Constant Contact. Alusta on kustannustehokas voimanpesä pienille ja keskisuurille yrityksille. Ratkaisu tarjoaa tehokasta ja edullista markkinointiautomaatiota ja integroituu helposti muihin työkaluihin.

Ohjelmat ja niiden hinnoittelu

HubSpotin hinnoittelumalli koostuu kolmesta eri vuosiohjelmasta. Näistä laajin, niin kutsuttu Enterprise-ohjelma, vertautuu ominaisuuksiltaan Constant Contactiin, mutta maksaa kolme kertaa enemmän ja edellyttää vuosisopimuksen tekemistä.

Constant Contact on hinnoittelultaan joustavampi: ketterästi skaalautuvassa ratkaisussa maksat vain siitä, mitä käytät, ja voit valita joko vuosi- tai kuukausihinnoittelun. Vertailun ulkopuolelle jätetään toiminnoiltaan huomattavan suppea ja vain yhden pääkäyttäjän salliva HubSpot Starter -ohjelma.

Myynti ja asiakashallinta

Sekä HubSpot että Constant Contact antavat yrityksille maksimaalisen valinnanvapauden: asiakas voi hyödyntää joko alustojen omia CRM-toiminnallisuuksia tai liittää alustat kolmannen osapuolen CRM-ratkaisuun.

Molemmat alustat tarjoavat asiakkailleen raskaansarjan CRM-ominaisuudet. Näitä ovat muun muassa myynnin automaatio, räätälöity analytiikka ja dashboardit, liidien pisteytys, sähköpostien synkronointi, aikataulutetut raportit, tehtävien hallinta, tapaamisten buukkaaminen, verkkokalenteri ja Zoom-integraatio etätapaamisiin sekä ostoskorin integrointi. Alustoissa on joitain erikseen hinnoiteltuja toimintoja. Tällaisia ovat HubSpotissa esimerkiksi tietyt analytiikka- ja raportointiominaisuudet ja Sharpspringissa Salesforce-integraatio.

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on markkinoinnin automaation keskiössä. Molemmat toimijat loistavat tasavertaisesti tällä saralla ja auttavat yrityksiä hyödyntämään sähköpostia tehokkaana kampanjatyökaluna. Ratkaisut tarjoavat muun muassa drag and drop -periaatteella toimivan WYSIWYG-käyttöliittymän, responsiiviset mallipohjat, dynaamiset sisällöt, klikin jälkeisen seurannan sekä A/B-testausmahdollisuuden.

Constant Contact hyödyntää sähköpostiliikenteessä markkinajohtaja SendGridin alustaa.

Automaatio ja viestien yksilöinti

Sekä Constant Contact että HubSpotin ominaisuudet mahdollistavat viestien personoimisen vastaanottajan kiinnostuksen kohteiden, toimien ja ostoprosessin perusteella. Molempien alustojen tarjoamia ominaisuuksia ovat muun muassa työnkulkujen rakentamisen työkalut, käyttäytymiseen perustuvat automaatiot, vastaanottajapersoonien luominen, edistynyt segmentointi, triggerit ja suodattimet, aikaperusteiset automaatiot, liidien pisteytys, dynaamiset luettelot sekä dynaamiset laskeutumissivut.

Lomakkeet

Lomakkeiden avulla verkkosivuston anonyymeistä kävijöistä voidaan tehdä tuottavia liidejä. Sekä HubSpotissa että Constant Contactissa voi rakentaa dynaamisia lomakkeita räätälöityine kenttineen ja kustomoitavine Call to action -toimintoineen. Molemmat tarjoavat myös laajan analytiikan, progressiivisen profiloinnin sekä tuen kolmannen osapuolen lomakkeille. SharpSpringin WebEx- ja GoToWebinar-natiiviintegraatiot tarjoavat lisäksi saumattoman yhteyden suosituimpiin verkkokonferenssialustoihin ja tekevät videoneuvotteluun kirjautumisesta helppoa.

Constant Contact mahdollistaa ns. progressiiviset lomakkeet, mikä on oiva tapa rikastaa liiditietoja. Progressiivinen lomake korvaa jo tiedetyt lomakekentät sellaisilla, joihin liittyen alustassa ei vielä ole tietoa. Constant Contactissa on tuki myös natiiveille lomakkeille (mikä tahansa HTML-lomake, mikä yhdistetään alustan tietokenttien kanssa) sekä tuki Salesforcen, GravityForms-palvelun sekä Wufoon lomakkeille.

Liidien keruu ja niiden nurturoiminen

Molemmat ratkaisut auttavat muuntamaan yrityksen verkkosivuston kävijät liideiksi tunnistamalla sivukävijät (nimi, titteli, yhteystiedot), seuraamaan heidän käyttäytymistään sivustolla ja päivittäiset sähköpostikoosteet sivun kävijöistä. Constant Contact sisältää Life of the Lead -toiminnon, jonka avulla saadaan selville kaikki vuorovaikutus liidin kanssa mukaan lukien interaktiopisteet ennen tämän konvertoitumista liidiksi. Molemmat alustat tarjoavat myös liudan tehokkaita toiminnallisuuksia liidien nurturoimiseen muun muassa älykkäiden dynaamisten sisältöjen avulla.

Kaksi tehokasta blogityökalua

Molemmat alustat tarjoavat monipuoliset blogityökalut, joiden avulla luot dynaamista sisältöä, aikataulutat postaukset ja mahdollistat sisällön jakamisen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi HubSpot antaa SEO-suosituksia sisällön hakukoneoptimoinnin tueksi.

Sosiaalinen media

Niin Constant Contact kuin HubSpotkin mahdollistavat monisyisen sosiaalisen median vuorovaikutuksen liidien kanssa. Työkaluina ovat muun muassa CRM-integraatiot, käyttäjien profilointi, sisältökalenteri, sosiaalisen median kuuntelu ja monitorointi sekä konversioiden seuraaminen. Constant Contact tarjoaa mahdollisuuden rakentaa automaatiosääntöjä, jotka pohjautuvat käyttäjän toimintaan sosiaalisessa mediassa, sekä lisää liidin sosiaalisen median toimet tämän profiilidataan.

Kolmannen osapuolen sovellukset

Molemmat toimijat tarjoavat lukuisia tapoja yhdistää alustansa kolmannen osapuolen ratkaisuihin. SharpSpring menee kuitenkin asiassa vielä HubSpotiakin pidemmälle tarjoamalla kattavan yhteensopivuuden eri sisällönhallintajärjestelmien kanssa.

Asiakastuki

Molemmat alustat tarjoavat jatkuvaa koulutusta ja tukea. Kuitenkin HubSpot veloittaa omasta tilivastaavasta, kun taas Constant Contact sisältää tämän osana kokonaispakettia.

Constant Contactin palvelu perustuu vahvasti kumppanimalliin. Tietotalo tarjoaa suomenkielisen tukipalvelun lisensoimilleen Constant Contact-alustan käyttäjille.

Halautko nähdä, miten Sharpspring toimii käytännössä?

Ota yhteyttä ja sovitaan demo.

Jarno Malaprade

Markkinointi, palvelumuotoilu

040 5461110
jarno.malaprade@tietotalo.fi