Pilvipohjainen suoraan verkosta käyttöönotettava Bókun-järjestelmä on osoittanut tehokkuutensa Islannin matkailuelinkeinon digitalisoimisessa ja jakelun kehittämisessä. Järjestelmä on sittemmin otettu käyttöön lukuisissa Euroopan maissa, ja nyt se on tarjolla myös Suomessa. Bókunin käyttöönoton sopimuskumppaneita Suomessa ovat Tietotalo ja Airtouch.

Tietotalon roolina on toimia Bókunin teknisenä implementointikumppanina ja tuoda näin pitkä matkailualan liiketoiminta- ja teknologiaosaaminen Bókunin asiakaskohtaisten käyttöönottojen tueksi. Tietotalo keskittyy alueellisiin kokonaistoteutuksiin sekä Bókunin API-ratkaisujen toteuttamiseen. Airtouch puolestaan tarjoaa yrityksille käyttöönottoihin liittyvää tukea muun muassa digitaalisen tuotekehityksen, jakeluteiden ja markkina-alueiden osalta.

- Aktiviteetti- ja ohjelmapalvelutarjonta on juuri nyt voimakkaimmin kasvava matkailun osa-alue. Pirstaloituneesta ja pienyritysvetoisesta matkailun osa-alueesta on puuttunut kunnolliset työkalut, mutta Bókunin kaltaiset alustat tulevat korjaamaan tämän tilanteen. Uskomme, että Bókunin kanssa saamme alueellisen tarjonnan laajamittaisesti sekä verkkoon että mobiilin lähivuosina. Erityisesti mobiilikäyttö lisääntyy koko ajan, ja toimialalle tunnusomaista on paikan päällä varaaminen, sanoo Tietotalon liiketoimintajohtaja Jari Auranen.

Bókunin avulla useampi matkailualan toimija voi rakentaa palveluistaan yhdistelmätuotteita ja jakaa tulot toimijakohtaisesti. Lisäksi Bókun-alustaa käyttävät yritykset voivat omilla markkinapaikoillaan myydä toistensa palveluja ristiin. Bókunin avulla tuotteet voidaan viedä osaksi matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien sekä majoitus- ja kuljetusyhtiöiden palvelutarjontaa. Bókun toimii yhteistyössä merkittävien globaalien kumppaneiden, kuten Viator by Tripadvisorin, GetYourGuiden ja Expedian, kanssa. Näin myös pienen toimijan ohjelmapalvelu- ja aktiviteettitarjontaa voidaan myydä globaaleissa kanavissa suoraan kohdeasiakkaille.

- Vaikka olemme toimineet alalla pitkään, vasta Sibelius Finland Experience tuotannon kautta totesimme digitaalisen jakelun ja inventaarihallinnan tärkeyden. Halusimme tehdä asialle jotain ja löysimme Bókun-alustan. On keskeistä, että ala panostaa tuotekehitykseen, jossa otetaan huomioon digitaalisuus, jakelukanavat ja siihen liittyvät kustannukset. Uskon, että tämä on juuri sitä käytännön digitalisaatiota, jota elinkeino tarvitsee, sanoo Pekka Mäkinen, Airtouchin hallituksen puheenjohtaja.

Finnair julkisti eilen kumppanuutensa Bókunin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on vauhdittaa matkailutarjonnan digitalisointia ja tuoda matkailuelämykset helpommin ostettaviksi kansainväliselle asiakaskunnalle. 


Tietotalo Infocenter Oy on matkailualan digitaalisten ratkaisujen asiantuntija, jonka suunnittelemissa palveluissa painottuvat helppokäyttöisyys, monikanavaisuus sekä keinot kohdata loppuasiakas palvelupolun eri vaiheissa. Toteutamme asiakkaillemme ratkaisuja matkailun verkkokauppaan, digitaaliseen markkinointiin ja asiakassuhteesta kerätyn tiedon hyödyntämiseen sekä mobiiliin. Lisätiedot: jari.auranen(at)tietotalo.fi

Airtouch Oy on suomalainen, yksityinen, lento- matkailuteollisuuden edustukseen, jakeluun - ja myynninedistämiseen erikoistunut vuonna 2008 perustettu yhtiö. Lisätiedot: juha.tikanoja(at)airtouch.fi