Tammikuussa 15.–18.1. järjestettävillä Matkamessuilla on käytössä mobiilisovellus ”digitaalinen messuopas” oman messukäynnin suunnitteluun. Matkamessut on samalla ensimmäinen kerta Suomessa, kun kävijäkokemusta rikastetaan kohdennetuilla mobiiliviesteillä Likin avulla.

Digitaalinen messuopas

Matka-sovellus on älypuhelimiin ladattava mobiilisovellus, joka sisältää mm. matkamessujen messuoppaan ja kartan. Messuoppaasta kävijä voi poimia sovelluksen erilliseen "Minun matka" -osioon itseään kiinnostavat ohjelmanumerot ja näytteilleasettajat.

Sovelluksen avulla kävijä saa enemmän irti messuista. Matkamessuilla on tuhat näytteilleasettajaa ja lukemattomasti ohjelmanumeroja, ja sovellus auttaa kävijää löytämään niiden joukosta juuri häntä itseään kiinnostavat asiat. Sovellukseen saa myös tiedot messujen aukioloajoista ja tiedon vaikkapa lähimmän kahvilan tai pankkiautomaatin sijainnista, kertoo sovelluksen kehittäneen Tietotalon Liki-ratkaisun johtaja Jari Auranen.

Liki rikastaa messukokemuksen

Tänä vuonna messukävijän huomio tavoitetaan mobiilisti läpi messukokemuksen. Beacon-teknologiaa hyödyntävä Tietotalon Liki-ratkaisu on ensimmäistä kertaa käytössä Matkamessuilla. Matka-sovelluksen käyttäjät saavat puhelimeensa herätteitä esimerkiksi tarjouksia ja etuja omien mieltymystensä mukaisesti. Apuna tässä on digitaaliset majakat eli beaconit ja niiden lähettämät signaalit. Majakan signaalien sisältö on kohdennettu erikseen ammattilaiskävijöille ja kuluttajille, joten näytteilleasettajat pystyvät kohdentamaan viestinsä erikseen ammattilaisille ja kuluttajille. 

Tulevaisuuden markkinointimahdollisuus 

Näytteilleasettajille beaconit on mahdollisuus saada messuilla näkyvyyttä omaa osastoaan laajemmin ja varmistaa omien viestien tavoitettavuus. Sen tuottama tieto auttaa jälkimarkkinoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä messuosallistumisen onnistumisen mittaamisessa.

Digitaalisia majakoita eli beaconeita hyödyntävä teknologia on lyömässä itseään läpi Suomessa edelläkävijöiden toimesta. Digitaalisen asiakaskokemuksen laajeneminen kattamaan myös fyysiset tilat luo yrityksille uusia mahdollisuuksia puhutella ja sitouttaa asiakkaitaan. Matkamessut on ensimmäinen kerta, kun asiakaskokemusta rikastetaan Suomessa tilanneviesteillä näin laajamittaisesti, Auranen sanoo.

Mediatiedote Likillä toteutetusta Matka 2015-sovelluksesta (Liki_Matkamessut_mediatiedote.pdf)