Puheenvuoroissa painottuivat vahvasti markkinoinnin digitalisoitumiseen liittyvät ratkaisut ja teknologiat. Kiinnostavimmat puheenvuorot täyttivät salit ääriään myöten. Kaksi keskeistä havaintoa tapahtumasta:

1. Merkitysten verkko ratkaisee markkinoinnissa

Tapahtuman kiinnostavimmista puheenvuoroista jäi itselle mieleen keskeisenä ajatus siitä, että merkityksiä sisältävä ja asiakkaisiin vaikuttava markkinointi tapahtuu paljon kauempana kuin asiakkaalle näkyvässä esityspinnassa. Kovinta markkinointia tehdään suunnittelupöydän ääressä toimistoissa, paljon ennen kuin rec-painiketta painetaan videon kuvauksissa, ja arjen johtamisessa organisaatioissa, kun asioita päätetään tehdä totutusta poikkeavilla tavoilla, kun päätetään olla rohkeita.

Kanavalla ei ole varsinaista merkitystä, sisällön muodolla ei ole suurta väliä, tarinakaan ei välttämättä näyttele isoa roolia, kun merkitys tekee työnsä markkinoinnin kultajyvänä. Esimerkkinä esitellyistä caseistä jäi mieleen World Food Programmen Zlatan Ibrahimovicin kanssa toteutettu mainos 805 miljoonaa nimeä, jossa tähti oli "tatuoinut" 50 nälkää kärsivän lapsen nimet kehoonsa ottelussa. Tarkoitettu merkitys on helppo havaita näin valtavassa tarinassa, mutta tästä on ammennettavissa valtavasti myös muissa yhteyksissä.

mvv2015png_web.png

2. Mobiilimarkkinoinnin uusi aalto on tulossa

Tapahtuman puheenvuoroista vain kahdessa käsiteltiin mobiilimarkkinointia. Tämä on huomionarvoista, koska se kertoo paljon markkinointialan kypsyydestä Suomessa. Siinä missä maailmalla mobiilimarkkinoinnin arvioidaan olevan yksi nopeimmin kasvavista digitaalisen markkinoinnin alueista kehitys ei näy vielä pohjolassa. Digitaalisen markkinoinnin tason nousu on kuitenkin nostanut jo esiin analytiikan ja markkinoinnin automaation palvelut ja ratkaisut, joita tapahtumassa esiteltiin laaja-alaisesti. Sosiaalisen median, hakukoneoptimoinnin ja digitaalisen suoramarkkinoinnin ratkaisut ovat vakiinnuttaneet paikkansa - nyt tarjoajat keskittyvät palvelun monipuolisuuteen, laatuun ja jatkuvan palvelun tarjontaan. Ehkä kärsimme jonkinlaista Nokia-krapulaa, mobiilikanavan markkinoinnin aallon jo lähestyessä rantaviivaa. 

Perinteisestä mobiilimarkkinoinnista, kuten tekstiviesteistä, voidaan sanoa, että ne ovat siirtymässä asiakkuudenhallinnan käyttövälineeksi tunnistautumisen, erilaisten tunnistekoodien toimittamiseen ja vahvistusviesteihin. Mobiilimarkkinointi ja erityisesti kontekstisidonnainen viestintä herättävät organisaatiot miettimään asiakastaan ensin. Kanta-asiakasrekisterien tehokas hyödyntäminen markkinoinnissa ja asiakaskokemuksen kehittäminen tuovat nämä ratkaisut keskiöön. Paine muutokseen tulee suoraan kuluttajilta, suomalaiset toimijat tuntuvat olevan valmiita muutokseen vasta, kun asiakkaatkin ovat. Asiakas edellä on selviytymisstrategia, kun edelläkävijät luovat asiakkaille rohkeasti uusia tapoja syventää asiakkaan ja brändin välistä vuorovaikutusta.

Päällimmäisenä tapahtumasta jäi kuitenkin mieleen mielenkiintoiset keskustelut, jotka jatkuvat LinkedInissä, Twitterissä ja palavereissa. Ensimmäinen kerta Markkinointiviestinnän viikolla oli monella mittarilla mitattuna menestys niin meille kuin Likille!

Seuraa Twitterissä #getliki tai Liki.io, joissa tuomme ratkaisuja kaupan, terveydenhuollon, matkailun ja käyntikohteiden kontekstisidonnaisiin mobiilipalveluihin hyödyntäen kerättyä ja kuluttajan itsensä antamaa tilannekohtaista asiakasdataa.

Mobiilimarkkinoinnin puheenvuoro tapahtumasta