Uudistuksen tavoitteena myös oli tuoda Rovaniemi.fi-sivuja lähemmäs alueen asukkaita ja saavuttaa todellista hyötyä kaikille kaupungin sivuilla ja palveluissa asioiville.

- Halusimme tehdä rovaniemi.fi –palvelusta kaupunkilaisten vuorovaikutteisen asiointi- ja palvelukanavan, kiteyttää Jylhä.

- Projektin alussa asetettujen tavoitteiden myötä toteutuksessa luotiin todellisesti jotain uutta kaupunkien ja kuntien verkkopalvelujen saralla, kuvailee puolestaan Tietotalon Antti Brunni.

Pitkän yhteistyön tulos

Yhteistyö Tietotalon ja Rovaniemen kaupungin välillä on jatkunut jo pitemmän aikaa. Siksi Tietotalo oli luonnollinen valinta kumppaniksi myös tähän verkkopalvelun elämänkaaren uudistukseen.

- Meillä on pitkä yhteistyösuhde Tietotalon asiantuntijoiden kanssa. Tiesimme tasan tarkkaan, että saamme korkeatasoista konseptisuunnittelua ja huippuunsa viritettyä graafista osaamista, kommentoi Jylhä yhteistyötä Tietotalon kanssa.

- Projekti eteni suunnitelmallisesti iterointiprosessimallia käyttäen. Haasteellisissa kohteissa osasimme kääntyä oikeaan suuntaan. Vaihe sisältöstrategiasta lopulliseen konseptiin rakentui rautalankamallien ja sisältötyöpajojen kautta vaativuusmäärittelydokumentiksi. Tälle pohjalle pystyttiin rakentamaan uudet toiminnallisuudet, sanoo Jylhä kertoessaan projektin etenemisestä.

Jatkuva kehittäminen huomioitu myös sisällön osalta

Verkkopalvelu ei toimi staattisena esitteenä, sen on uudistuttava jatkuvasti jotta se vastaisi aina ajankohtaisiin käyttötarpeisiin. Rovaniemi.fi sivuston uudistus on vasta julkaistu mutta seuraavat toimenpiteet ovat jo tiedossa selkeinä virstanpylväinä.

- Tästä jatketaan edelleen sivuston uudistamista yksiköiden tasolla. Syksyn ohjelmassa on myös kansainvälisen käyttöliittymän uudistaminen, kertoo viestintäjohtaja Jylhä.

Toteutuksen myötä rima on asetettu korkealle myös Tietotalolla. Uusien projektien täytyy vastata samaa standardia käyttöliittymäsuunnittelun ja konseptoinnin osalta. Tietotaidon kehityspolulla meidän tulee edelleeen olla askeleen edellä muita. Tavoitteenamme onkin sitoa pysyviä kumppanuussuhteita ja jatkaa aidosti uudenlaisten verkkopalvelujen kehittämistä.

Sivusto toimii missä ikinä sitä tarvitseekin, täysin responsiivisesti. Tietotalo vastasi uudistuneen palvelun konseptoinnista sekä käyttöliittymäsuunnittelusta ja sivuston alustana toimii InfoWeb.


Tietotalo Infocenter Oy on digitaalisen liiketoiminnan ja palveluiden asiantuntija. Tarjoamamme palvelut perustuvat vankkaan asiantuntijuuteen, kokemukseen ja toimialaosaamiseemme. Asiakkainamme on kaikkien suomalaisten tuntemia yrityksiä ja organisaatioita. Toteuttamiamme ratkaisuja käyttää säännöllisesti yli 2 miljoonaa suomalaista.

Rovaniemi.fi on nyt visionsa mukaisesti kaikkien rovaniemeläisten vuorovaikutteinen asiointi- ja palvelukanava. Nostoelementit mahdollistavat tehokkaamman kohdentamisen ja sisältöstrategian toteuttamisen. Asiointikampanjoiden toteuttamiseen välineinä toimivat kampanjanostot, uutisnostot sekä sosiaalisen median palvelu. (Lähde: Rovaniemen kaupungin tiedote)

Tutustu myös Etiäiseen - verkossa toimivaan luontokohteeseen. Etiäinen tuo Rovaniemen alueen luontokohteet yhteen osoitteen. Tässäkin toteutuksessa mukana Tietotalo Infocenter Oy.

Lisätietoja:
Tietotalo Infocenter Oy, Business Solutions Manager Antti Brunni, +358 50 407 2766
Rovaniemi.fi, Viestintäjohtaja Mikko Jylhä, +358 40 503 9819