Digitaalinen kohtaa reaalimaailman

Messukeskus lähti yhdessä Tietotalon kanssa uudistamaan matkamessukokemusta. Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut kerää vuosittain jopa 80 000 matkailusta kiinnostunutta messukeskukseen. Matkailu on toimialana keskittynyt vahvasti verkkoon ja mobiiliin, jolloin mobiilimarkkinoinnin ratkaisu Liki vaikutti juuri tarpeeseen sopivalta.

Mobiilisovellus toimi messuilla kävijän digitaalisena oppaana ja muistuttajana. Mobiilikokemusta rikastettiin ensimäistä kertaa kohdennetuilla viesteillä kävijöille. Apuna tässä oli sovelluksen käyttämä iBeacon-teknologia, joka perustuu digitaalisiin majakoihin ja niiden lähettämiin signaaleihin. Messusovelluksen ladanneet kävijät saivat puhelimiinsa etuja ja tarjouksia näytteilleasettajilta.

- Upeaa iBeacon-teknologiassa on, että digitaaliseen kohtaamiseen kännykän ruudulla saadaan yhdistettyä reaalimaailman konteksti. Digitaalinen heräte luo tehokkaan alustan kasvokkain kohtaamiselle ja laajentaa vuorovaikutusta näytteilleasettajan ja kävijän välillä, sanoo Elise Kiviniemi Messukeskuksesta.

10 000 uutta asiakaskohtaamista

Kaikkiaan messujen aikana pystyttiin toimittamaan lähes 10 000 uutta digitaalista ja mitattavaa asiakaskohtaamista. Tiettyyn tilanteeseen tai fyysiseen sijaintiin perustuvat heräteviestit, kuten arvonnat, pystyivät tuottamaan käyttäjältä toivottua toimintaa yli 60 % konversioasteella.

Matka 2015

70 000

kävijää

900

näytteilleasettajaa

86

maata

  • "Messut on elämyksellinen media, jossa kaikki aistit ovat käytössä. Mobiiliapplikaatio täydentää aistikokemusta ja toimii ikään kuin kävijän kuudentena aistina. Meidän tehtävämme on saattaa yhteen yrityksiä ja asiakkaita, elämyksiä ja ihmisiä, asiantuntijoita ja oppijoita – luoda kohtaamisia."

    Elise Kiviniemi / Messukeskus

  • "ibeaconien käyttö näin laajasti viestintä- ja markkinointitarkoituksissa oli uutta sekä näytteilleasettajille että sovelluksen käyttäjille. Tulokset olivat rohkaisevia, vaikka applikaatio ja Ibeaconit olivatkin vielä pienessä roolissa Matka 2015 kohtaamisten kokonaisuudessa. Omien havaintojemme lisäksi konsepti poiki lukuisan määrän kehitysideoita messuorganisaatiolta, matkailun ammattilaisilta että kuluttajilta tulevaa kehitystä ajatellen."

    Jari Auranen / Tietotalo

  • "Ällistyttävän kätevä mobiiliappsi, joko kertoo koko ajan mitä missäkin lavalla ja osastolla tapahtuu. Ilman tätä olisimme olleet melko hukassa."

    Tämä matka -blogi, Anna
  • "Menossa matkamessuille? Lataa mobiilisovellus #hyödyt"

    Hyvää matkaa -blogi, Eve

Mikä Liki on?

Likin idea on lähettää kontekstisidonnaisia viestejä asiakkaan mobiililaitteeseen hänen liikkuessaan digitaalisen majakan kantoalueella esimerkiksi liiketiloissa tai käyntikohteissa. Likin avulla nämä tilat muutetaan markkinointikanavaksi. Sovelluksen lataajalle hyöty syntyy hänen vastaanottaessaan kiinnostavia tarjouksia, löytäessään palvelut nopeammin tai saadessaan syventäviä tuotetietoja.

Sovelluksen tilaaja saa entistä tarkempaa tietoa kävijöistä ja heidän kiinnostuksen kohteista, mahdollisuuden lisämyynnille ja palvelulle sekä alustan ennakkomarkkinoinnille. Messuilla esimerkiksi näytteilleasettaja löytää oikeat asiakkaat, saa kerättyä asiakasrekisteriä ja parantaa löydettävyyttään. Liki-ratkaisun tuottama tieto auttaa myös jälkimarkkinoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä vaikkapa messuosallistumisen onnistumisen mittaamisessa. Lue lisää: www.liki.io/fi

Lisätietoja:

Tietotalo Infocenter Oy, johtaja Jari Auranen, +358 40 540 6612
Messukeskus, markkinointisuunnittelija Elise Kiviniemi, +358 50 304 0935

Näin Liki pärjäsi

10 000

uutta asiakaskohtaamista

60%

konversiolla

1.sija

App Storen matkailu-kategoriassa

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Jari Auranen

Liiketoimintajohtaja

puh +358 40 540 6612

Jarno Malaprade

Konsultti, asiakaskokemus ja palvelumuotoilu

puh +358 40 546 1110

Jukka Hyvärinen

Vanhempi ohjelmistoarkkitehti