Käyttäjänäkökulma ja mobiili edellä

JAMKin verkkopalvelun tulee vastata monenlaisiin vaativiin tarpeisiin. Tavoitteena ei ollut ainoastaan uudistaa verkkopalvelu ulkoasultaan tai alustaltaan, vaan rohkeasti ajatella täysin uudella tavalla verkkopalvelun toiminnallisuutta.

Suunniteltu palvelukokonaisuus

Verkkosivut ovat JAMKin tärkein ulkoisen viestinnän väline. JAMKin kanssa käytettiin paljon aikaa konseptointiin; käyttäjäryhmien määrittämiseen ja heidän tarpeiden määrittämiseen. Tältä pohjalta luotiin selkeät verkkopalvelupolut, joiden myötä sivuston ulkoasu ja varsinainen sisältö muodostuvat. Huolellisen suunnittelun ansiosta uusi toimiva sivustokokonaisuus voitiin julkaista jo noin yhdeksän kuukautta projektin aloittamisesta.

Tuloksellista yhteistyötä

JAMKin uudistusprojekti eteni ketterän joustavasti, vauhdilla, mikä ei ole se tyypillisin toimintatapa julkisille organisaatioille. Tällä tavalla alussa määritetty konsepti siirtyi sujuvasti niin teknisiin ratkaisuihin kuin sisältöihin. Tietotalon sisällöntuotantopalvelua hyödynnettiin mm. projektisivustojen siirrossa vanhasta sivustosta uuteen.

Tänä päivänä verkkosivustojen tulee olla jatkuvasti kehittyviä ja ajankohtaisia palveluja, jotka tuovat kävijöilleen selkeää lisäarvoa ja hyötyä, tästä syystä uuden JAMK.fin kehitystyö jatkuukin projektiryhmän kesken jo julkaisupäivästä lähtien.

Vakuuttava Episerver 7

Sivuston teknologia-alusta vaihtui EpiServer 7:aan. Valintaan vaikutti järjestelmän monipuoliset ominaisuudet sekä sen muokkautuvuus myös tulevaisuudessa vaihtuviin tarpeisiin. Keskeinen kriteeri oli myös järjestelmän toimittajariippumattomuus.

Täysin responsiiviseksi toteutettu sivusto pohjautuu lohkoajatteluun, sivuston eri sisältöalueet on toteutettu osiin joita voi vaivattomasti tuoda tarvittaviin kohtiin. Ulkoasultaan kevyen raikas palvelu luo positiivista brändimielikuvaa JAMKista yhtenä Suomen parhaista ammattikorkeakouluna.

Jamk lukuina

30

eri tutkintoa

8

eri alaa

1500

valmistunutta / vuosi

Tartumme rohkeasti uudelleen kehittämisen haasteisiin

- Verkkosivut ovat JAMKin tärkein ulkoisen viestinnän väline. Sivuston rakentajan piti ja pitää katsoa asioita asiakkaan näkökulmasta, kertoo JAMKin markkinointisuunnittelija ja uudistusta asiakkaan puolelta vetänyt Nina Viertorinne.

Tähän haasteeseen Tietotalo tarttui määrittelemällä heti alkuun tarkasti mitkä palvelupolut JAMKin toiminnan osalta ovat oleellisia ja konseptin suunnitteluun käytettiin paljon resursseja, sillä näiden tekijöiden merkitys uudistuksen onnistumiseen koettiin oleelliseksi.

Haluamme tarjota asiakkaillemme osaamisemme sekä strategisten linjausten määrittämiseen että konseptin suunnittelemiseen, toimivien teknisten ratkaisujen lisäksi. JAMK.fi uudistus oli oiva hetki todistaa uusi suunnittelutapa myös käytännössä toimivaksi. JAMKin Viertorinne kuvaa viereisessä lainauksessa uuden toimintatavan hyötyä asiakkaan näkökulmasta.

Projekti vietiinkin läpi hyvin nopeassa aikataulussa. Huolellisen suunnittelun ansiosta uusi toimiva sivustokokonaisuus voitiin julkaista jo noin yhdeksän kuukautta projektin aloittamisesta. Tänä päivänä verkkosivustojen tulee olla jatkuvasti kehittyviä ja ajankohtaisia palveluja jotka tuovat kävijöilleen selkeää lisäarvoa ja hyötyä, tästä syystä uuden JAMK.fin kehitystyö jatkuukin projektiryhmän kesken jo julkaisupäivästä lähtien.​

Projektin tunnuslukuja

9 kk

Projektin kiihtyvyys

11

Tuloksentekijöitä projektissa

3

Projektin aikana syntyneitä

  • "Uudistus rakentui kerros kerrokselta niin, että jokainen kerros oli perusta edelliselle. Ilman hyvää perustaa (määrittely, analysointi, konsepti) emme olisi saaneet sivustoa niin nopeasti tehtyä."

    Nina Viertorinne / JAMK

  • "Yhteistyömme oli vaivatonta.
    Tietotalolta löytyi asiantuntijuutta laajalti ja pystyimme keskustelemaan suoraan asiantuntijoiden kanssa."

    Nina Viertorinne / JAMK

Tuloksellisen yhteistyön ainesosat: asiantuntijuutta, scrumia ja rohkeutta

Haluamme rohkeasti tarttua niihin uudelleen kehittämisen haasteisiin joita asiakkaillamme on ja löytää monialaisella osaamisellamme niihin parhaat mahdolliset ratkaisut. Uskomme myös että verkkoprojektien onnistumiseen vaaditaan sitoutumista kehitettyihin ratkaisuihin, JAMKin osalta yhteistyömme jatkuukin ylläpidon tukena edelleen. Sitoutuminen yhteistyöhön ja monipuolinen asiantuntijuutemme ovat ne menestystekijät joiden avulla rakennamme onnistuneesti läpivietyjä verkkoprojekteja.

JAMKin kanssa pidettiin projektin aikana säännöllisesti yhteisiä palavereita joiden avulla alussa konseptoitu asiakasnäkökulma ja tehdyt rajaukset säilyivät sekä teknisten ratkaisujen että sisältöjen kannalta. - Projekti eteni ketterän joustavasti, sprintteinä vaikka tällaisen julkaisen organisaation kyky ketterään toteutukseen on hyvin rajallinen, Viertorinne sanoo. Koko projektikokonaisuudessa ei unohdettu suunnitteluvaiheessa myöskään monesti huomioimatta jäävää sisällöntuotannon osuutta joka usein osoittautuu monen projektin julkaisun kompastuskiveksi, Tietotalon sisällöntuotantopalvelua hyödynnettiin mm. projektisivustojen siirrossa vanhasta sivustosta uuteen.

Uusi Jamk.fi julkaistiin marraskuussa 2013. Tämän jälkeen jatkokehitys on jatkunut yhteisen projektisuunnitelman mukaisesti käytettävyyden ja ulkoasun optimoinnilla.


Tietotalo Infocenter Oy on digitaalisen liiketoiminnan ja palveluiden asiantuntija. Tarjoamamme palvelut perustuvat vankkaan asiantuntijuuteen, kokemukseen ja toimialaosaamiseemme. Asiakkainamme on kaikkien suomalaisten tuntemia yrityksiä ja organisaatioita. Toteuttamiamme ratkaisuja käyttää säännöllisesti yli 2 miljoonaa suomalaista.

Jyväskylän ammattikorkeakoulu on vetovoimainen ja kansainvälinen korkeakoulu. Jamkin tavoitteena on olla Suomen paras ammattikorkeakoulu, jolla on vahvaa näyttöä koulutuksen laadusta, kansainvälisyydestä ja yrittäjyyden edistämisestä.


Lisätietoja:
Tietotalo Infocenter Oy, Business Solutions Manager Antti Brunni, +358 50 407 2766
Jyväskylän Ammattikorkeakoulu, Digitaalisen markkinoinnin suunnittelija Nina Viertorinne , +358 50 346 4364

Käy tutustumassa toteutukseen!

Mukana toteutuksessa:

Lassi Koikkalainen

Vanhempi konsultti, data ja alustat

puh +358 50 329 2851

Anssi Välikangas

Vanhempi ohjelmistoarkkitehti

Matti Torvinen

Ohjelmistosuunnittelija

Tero Suihkonen

AD

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä