Lähtötilanne

Tietotalon pitkäaikainen asiakas Holiday Club halusi tehostaa lahjakorttien myyntiä verkkokaupassaan ja parantaa varsinkin mobiiliostamisen käyttäjäkokemusta. Loimme yhdessä asiakkaan kanssa konseptin ja suunnittelimme uuden laskeutumissivun sekä tuotesivut vastaamaan asetettuihin tavoitteisiin. Tiukassa aikataulussa toteutettu uudistus tuki suunniteltuja äitienpäivän markkinointikampanjoita.

Ratkaisut

Suunnittelun painopisteenä oli rakentaa helppo polku lahjakorttien ostamiseen päätelaitteesta riippumatta. Suunnittelussa lähdettiin liikkeelle vahvasti mobile first -ajatteluun tukeutuen. Suunnittelun tavoitteena oli poistaa ostamisen esteitä ja auttaa markkinointiviestintää johtamaan asiakas suoraan ostopolulle. Suurimpana muutoksena toteutettiin lahjakorttien digitaalinen jakelu PDF-muodossa. Tämän tarkoitus on vauhdittaa viime hetken ostopäätöksiä.

hc.png


Ostopolulle toteutettu sisältöstrategia on asiakaslähtöinen ja hakukoneystävällinen. Sisällössä päätettiin korostaa asiakkaalle ostopäätöksen kannalta tärkeitä valintaperusteita - toimitustapa, hintaluokka, voimassaolo ja lahjakortin käyttökohde. Itse ostotapahtuma tiivistettiin aiemmasta yhteen näkymään.

Suunnittelussa huomioitiin lahjakorttiasiakkaan ostopolun alkupisteet sivuston sisällä, hakukoneissa ja markkinointikampanjoissa. Tavoitteena oli luoda lahjakorttikaupalle yksinkertainen laskeutumissivu ja tehokas tuotesivu, jossa hyvällä sisällöllä varmistetaan, että asiakkaan matka alkupisteestä ostotapahtumaan on mahdollisimman lyhyt ja tehokas.

Tulokset

Uusi ratkaisu julkaistiin toukokuussa 2016 viikkoa ennen äitienpäivää. Lahjakorttikaupan myynti ylitti viime vuoden myynnin selvästi. Julkaisun jälkeen lahjakorttikaupan myynti on jatkunut vahvana ja kokonaisuudessaan myynnin kasvu on moninkertaistunut. Asiakkaalle investointi maksoi itsensä nopeasti takaisin.

Nitro vastasi lahjakorttikaupan visuaalisesta suunnittelusta.