Black Friday käynnisti joulukaupan kauden. Heti perään tärähtää verkkokaupan Cyber Monday. Verkkokaupan tarjouskoodien jakajana toimiva CupoNation on arvioinut, että teema liikuttaa 150 000 suomalaista verkkoshoppailijaa.

Gigantti on hyödyntänyt myyntitapahtumaa markkinoinnissaan ja kerännyt lähes 150 tuhatta suomalaista seuraajaa tapahtumalleen. Yhdysvalloista liikkeelle lähtenyt tapahtuma on pitkään puhutellut kuluttajia rapakon takana, mutta nyt se on rantautumassa voimalla Suomeenkin.

Verkkokaupalle joulusesonki on merkittävä ja kauppiaat valmistautuvat sesonkiin lisäämällä markkinointiresursseja ja kapasiteettia palvelimiinsa. Pari viikkoa sitten, kun H&M lanseerari BALMAIN X H&M mallistonsa verkkokauppa yski lähes koko päivän. Siinä missä Black Friday liikuttaa massoja hinta edellä, H&M liikutti kuluttajia erikoisvalikoimalla ja ainutkertaisuudella. Oli syy kaupan tekemiseen hinta tai erikoistarjonta, verkkokaupan kaatumisen ei pitäisi olla osoitus menestyksestä, koska sitä se ei ole. 

Hyvän kassan tunnistaa siitä, että mikään kauppa ei jää tekemättä kiireestä tai tekniikan toimimattomuudesta johtuen.

Siinä missä Kiitospäivän jälkeinen perjantai käynnistää joulusesongin Yhdysvalloissa, meillä joulu hiipii kauppaan edelleen vaivihkaa. Markkinoijat tarttuvat joulusesonkiin toki mainonnassa. Ja liiketilat ja kanavat ovat joulun ja talven mielikuvia tulvillaan, vaikka ikkunassa avautuva maisema ja ilman lämpötila eivät anna aihetta punaisiin poskiin.

Minua kiinnostaisi nähdä hintakilpailun rinnalla Black Fridayn kaltaisia myyntitapahtumia, joissa asiakkaiden huomiosta ja rahoista kilpailtaisiin hinnan sijasta laadulla ja ainutlaatuisuudella. Esimerkiksi eettinen kuluttaminen, kotimaiset tuottajat tai muotoilu tarvitsisivat sesonkikaudelle omat verkkoon suunnatut tempauksensa. Digitaalisessa ympäristössä on reilusti tilaa toimia. Kiinnostava on nähdä, kuka kaupan alan toimijoista ottaa esimerkiksi sosiaalisen ostamisen haltuun tällä joulukaupan kaudella.

Neljä vinkkiä, joilla varaudut joulukauppaan verkossa:

1. Boostaa markkinoinnilla sisällöt edellä

Sesonki nostaa markkinoinnin ja mainospaikkojen hintoja. Hyödynnä laadukkaat ja huomiota herättävät sisällöt. Kohdista markkinointi kanta-asiakkaisiin ja hyödynnä heidän sosiaalisia verkostojaan.

2. Varmista verkkokaupan palvelukapasiteetti

Mikään ei ole ikävämpää kuin, jos verkkokauppa kaatuu juuri sinä ratkaisevana päivänä. Varaudu kapasiteettitarpeisiin ajoissa. Arvioi kapasiteettia, paranna pullonkauloja, hyödynnä kuormitustestausta ja olet valmis onnistuneeseen verkkokauppapäivään!

3. Hyödynnä erottumiskyky sosiaalisessa mediassa

Omien tuttujen asiakkaiden kanssa on helpompi rakentaa sosiaalisen median näkyvyyttä, joka tuo myös uutta kauppaa. Sosiaalinen kuluttaminen ja sosiaalisen median hyödyntäminen ostokokemuksissa on mahdollisuus erottua. Hanki Flockler ja ala kommunikoida yhteisösi kanssa!

4. Ota tilanteet haltuun ja rakenna mobiilia asiakaskokemusta

Panosta asiakaskokemukseen myös sesongissa. Asiakkaan huomiokuilun voittaminen vaatii oikeaa ajoitusta ja tilannesidonnaisuutta. Kivijalan ostostilanteiden ohjaaminen verkkoon helpottaa ruuhkaa liikkeissä ja auttaa palvelemaan asiakkaita paremmin. Shop and collect-tyyppinen kauppa on mahdollisuus tehostaa kaupan käyntiä.