Tietotalolla on 20 vuoden kokemus verkkopalveluiden toteuttamisesta ja niiden kehittämisestä asiakkaan kumppanina. Onnistumisemme ovat usein pitkän yhteistyön ja sitoutumisen tuloksia. Miten alan ammattilaisilta sujuikaan oman verkkopalvelun uudistus?

Kun verkkopalvelumme uudistus tuli ajankohtaiseksi kompastuimme heti ensimmäiseen esteeseen, ajan puutteeseen. Miten haastavaa onkaan varata aikaa projektille, joka kerta toisensa jälkeen lykkääntyy, milloin tärkeiden asiakasprojektien, tapahtumien tai lomien takia. Alun tuskailun jälkeen koimme parhaaksi asettaa uusien sivujen julkaisulle tarkan julkaisupäivämäärän, Matkamessuilla 16.1.2015, jolloin esittelisimme myös Liki-ratkaisulla toteutetun Matka 2015 -sovelluksen.

Create, don’t procrastinate. Luo, älä lykkää.

Projektin vauhdittamiseksi ja tehokkuuden varmistamiseksi on tärkeää määrittää sille omistaja. Joku jonka vastuulla on huolehtia siitä, että se etenee sovitulla tavalla. Halusimme kuitenkin hyödyntää täysin koko henkilökunnan osaamista ja luovuutta, jolloin projektin omistajuus siirtyi aina sitä mukaa, kun liikuttiin kunkin asiantuntijan erikoisosaamisalueella. Se oli ajankäytön osalta haastavampi ratkaisu, mutta luovuuden kannalta meille hyödyllinen. Kaikki pääsivät tuomaan esille oman erityisosaamisensa ja hyödyntämään muissa projekteissa oppimaansa ja esittämään ideoita, jotka eivät ole löytäneet sopivaa asiakasprojektia.

Rein in the creative chaos - Valjasta luova kaaos.

Uusi sivusto jakaantuu neljään pääteemaan - Tulokset, Osaaminen, Näkemys ja Yritys. Tuloksissa kerromme asiakkaille tuottamistamme liiketoimintahyödyistä niin lukujen kuin asiakastarinoiden muodossa. Osaamisessa kerromme palveluistamme ja palveluita tuottavista tekijöistä. Huipputason osaamisen takana ovat huippuosaajat. Näkemys-osioon päivittyvät viimeisimmät blogiuutiset ja asiantuntijawebinaarien aiheet ja ajankohdat. Tämä on se paikka, jossa käy kuhina. Yritys-sivulta löydät yhteystietojen lisäksi ilmoitukset avoimista työpaikoista.

Uusia osioita Tietotalo.fissä ovat asiantuntijablogi ja sosiaalisen median koontisivu social.tietotalo.fi. Asiantuntijablogista saat ensikäden tietoa alan puheenaiheista ja kiinnostavimmista trendeistä. Social-tietotalo.fi kokoaa yhteen virtaan kaiken sosiaalisen median kanaviin tuottamamme sisällön. Edelleen löydät meidät Linkedinistä, Twitteristä ja Facebookista.

  • "Persoonallisilla kuvavalinnoilla haluamme tuoda esiin niin tekijöitämme kuin tuulahduksen Espoon ja Rovaniemen luontoa. Haluamme myös näyttää ulospäin sen, että meillä on huippuporukka täällä töissä."

Lopputuloksen lisäksi uudistus oli hyödyllinen muistutus meille asiakkaan haasteista ja asemasta verkkopalvelun uudistuksessa. Siitä, miten tärkeää on tukea asiakasta projektin aikatauluttamisessa ja selkeän tavoitteen määrittämisessä. Erityisesti, miten tärkeää on määrittää tarkasti mitä sivustolta halutaan, mitä tarpeita sille yrityksellä on.

Olemassa olevaa sisältöä on tärkeä säilyttää ja hyödyntää, mutta sitä pitää pystyä katsomaan uudesta näkökulmasta ja sen muokkaamista ei saa pelätä. Sivustouudistus on huomioitava esimerkiksi hakukoneiden kannalta, mutta uudistuksessa ei saa katsoa asioita vain yhdeltä kannalta. On tärkeä miettiä omia vahvuuksia, mahdollisuuksia ja osaamista. Onko hakukoneystävällisyys tärkeämpää kuin se mitä sisältöä pystymme tuottamaan?

Ennen kaikkea, työ luistaa parhaiten kun löytää yrityksen ytimen, sen mikä tekee juuri meistä meidät. Verkkosivujen tulee kuvastaa yritystä. Omalla sivustollamme yksi tärkeimmistä tavoitteista oli tuoda esiin osaamistamme ja sitä, miten huikeita tyyppejä meillä on täällä töissä. Tärkeä rooli on myös asiakastarinoissa, sillä ne kertovat parhaiten osaamisestamme. Sivuston tärkein tehtävä on saattaa yhteen meidän osaaminen ja asiakkaan tarve.

Ja vastauksena kysymykseemme: kyllä, työtä voi tehdä työn ohessa mutta se on työlästä. Onneksi se on myös palkitsevaa!

Tervetuloa tutustumaan ja antamaan palautetta uudistuksesta!

Kysy lisää!

Jannica von Koskull

Sisältöpalvelu

puh +358 44 338 8988

Satu Soitula

Markkinointiviestintä

puh +358 40 708 1561

 

Uudistuksen varrella

Verkkopalvelun uudistukseen mahtuu paljon suunnittelua, kiirettä, stressiä sekä innostusta, ennenkaikkea kuitenkin paljon naurua mahtavien työkavereiden kanssa.

Uusimmat blogikirjoitukset

Miten erottua käyttäjäkokemuksella, kun kaikki näyttää samalta?

08.11.2016 / Kimmo Alaraudanjoki

Käyttäjä- ja asiakaskokemus ovat keskeisiä menestystekijöitä digitaalisissa palveluissa. Artikkelissa UX-suunnittelija Kimmo Alaraudanjoki kertoo, miten käyttäjäkokemusta voidaan parantaa visuaalisella selkeydellä, sisältökokonaisuuksilla ja toimivalla vuorovaikutuksella.

Read more Lue lisää

Sisältöjen muotoilu yhä tärkeämpää, mutta se jää usein tekemättä

18.10.2016 / Iisakki Härmä

Kun entistä suurempi osa sisällöistä kulutetaan mobiilissa ja kiireen keskellä, tekstejä ei enää lueta keskittyneesti vaan silmäillen. Tämän vuoksi ei enää riitä, että sisällöntuottajat kiinnittävät huomiota sisältöjen laatuun. Lisäksi pitäisi huomioida entistä enemmän sisältöjen muoto.

Read more Lue lisää

Fokuksessa palveluyritysten asiakaskokemus

17.10.2016 / Kimmo Alaraudanjoki

Miten asiakaskokemukseen panostaminen vaikuttaa liiketoimintaan digitaalisessa ympäristössä. Lue UX-konsultti Kimmo Alaraudanjoen blogi digitaalisesta asiakaskokemuksesta.

Read more Lue lisää