"Olisiko vinkkejä Barcelonaan?", kirjoitin Facebookiin päivityksen ja jäin odottelemaan mitä kaverit suosittelevat. Viime viikolla pyörin kirjakaupassa alennusmyynneissä ja pysähdyin ihmettelemään matkaoppaiden edessä niiden takakansien sanoista mieleen tulvivaa eksotiikkaa. Samalla pohdin opaskirjojen merkitystä tämän päivän matkustamisessa. Olemme vieneet asiakkaidemme matkailupalveluiden, majoituksen ja aktiviteettien tarjontaa digitaalisiin kanaviin tarjolle ja myyntiin jo vuosikymmenen ajan. Siksi itselle ajatus matkaoppaan kanssa reissaamisesta tuntuu jo aika kaukaiselta. Yllättävän relevantti väline kirja matkustaessa kuitenkin taitaa olla, koska verkko ei ole aina saatavilla ja kirjan selaaminen on aina nopeaa, eikä se pätki.

Sosiaalisen median merkitys matkailumarkkinoinnissa on ehdottomasti vuoden 2016 kuumimpia aiheita. Lyhyesti syitä voi listata seuraavasti: yleisö alkaa olemaan laajasti sosiaalisessa mediassa, alustat tarjoavat yhä enemmän kiinnostavia mainontatapoja ja välineiden käytön kypsyysaste matkailuyrityksissäkin alkaa nousta. Seuraavaksi kisa käydään kiinnostavimpien ja tehokkaimpien käyttötapojen ja konseptien välillä.

Vaikuta, osallista ja tee se näkyväksi

Instagramissa #visitfinland-aihetunnisteella on merkitty jo yli 200 000 kuvaa. Eksoottinen Suomi kiinnostaa juuri nyt, koska meiltä syntyy kaunista kuvavirtaa, jossa toistuu tunnisteita kuten #snow #winterwonderland ja #winterfun. Matkailijan huomiosta kilpaillaan erittäin kiivaasti. Yksittäisen kuvan "hero moment" on Instagrammissa suosituilla aihetunnisteilla vain muutamia minuutteja. Sinä aikana se kerää tykkäyksiä, aktivoi ihmisiä ja innostaa seuraamaan ja vuorovaikuttamaan. Tämä kuulostaa hullulta, miksi näin hektisessä ympäristössä pitäisi tehdä markkinointia?
 
Huomiokuilu. Kun henkilön huomio on saatu, on vaikuttamisen aika. Vuorovaikutus ja samasta aihealueesta syntyvä kiinnostava sisältö puhuttelee ja saa seuraajan kaivamaan lisää tietoa. Syntyy suhde ja merkitys. Se on loistava alku tuottavalle vuorovaikutukselle.
 
Asiakastestimoniaali. Asiakkaan spontaanisti jakama sisältö on hänen todisteensa huippukokemuksesta, joka samalla viestittää muille, että tämä kannattaa kokea. Asiakkaiden luomasta sisällöstä ja omaa palvelua koskevista päivityksistä, voi rakentaa helposti oman palvelun sisältöä, joka antaa käyttäjältä - käyttäjälle todistuksen kokemuksen vaikutuksesta. Tämä kannattaa kokea. Katso tätä, miten kaunista, hauskaa, laadukasta!

Strategista markkinointia ketterästi

Teemme työtä asiakkaidemme sosiaalisen median markkinoinnin tehostamisessa ja rakennamme konsepteja, joilla he voivat hyödyntää vuosikellomuotoisen viestintä- ja markkinointisuunnitelman nopeasti hetkessä reagoivaan sosiaaliseen viestintään. 
 
Jos haluat tietää, miten esimerkiksi asiakkaamme sai 9000 henkilöä osallistumaan some-kilpailuun, sai asiakkaansa kuvaamaan heille ajankohtaisvirtaa kohteista ja heidän palveluista tai miten tämä kaikki vaikutti konversioon, ota yhteyttä!

Ai mitä suosituksia sain kavereiltani Barcelonaan? Ainakin Miron näyttely nousee käyntilistalle.

Osallistu keskusteluun Tietotalon Twitterissä #somekohtaaminen!