Palveluiden digitalisoitumisen alkutaipaleella mobiilisovelluksen kehittäminen tarkoitti usein mittavia investointeja. Tuolloin mobiiliprojektit, kuten pankkien mobiilipalvelut, olivat lähinnä isoimpien toimijoiden toteuttamia. Tilanne on nyt onneksi aivan toisenlainen ja investoinnin kannattavuutta tai konseptin laajuutta pääsee testaamaan osaavan toimijan kanssa jo muutaman työpäivän panostuksella.

Mutta miksi brändillä sitten tulisi olla oma mobiilisovellus?

1. Tavoita asiakkaasi siellä missä he ovat

Päivät täyttyvät lukemattomista mobiilihetkistä - on kyse sitten vapaa-ajasta tai työajasta. Älypuhelin on aina saatavilla ja sillä haetaan tietoa lukemattomia kertoja päivittäin.

Mobiililaitteet ovat muuttaneet tapamme tehdä töitä ja viettää vapaa-aikaamme. Erilaiset sovellukset mahdollistavat ajanhallinnan ja etätapaamiset, korvaavat keitto- ja tietokirjamme sekä herätyskellon, kartat, kameran, taskulampun ja musiikkilaitteet – nimetäkseni muutaman mobiilin käyttötarkoituksen.

Tehokas mobiilistrategia vaatii enemmän kuin mobiiliystävällisen verkkopalvelun. Mobiilisovellus on jatkossa kanta-asiakkaiden ensimmäinen ja tärkein kanava asioida brändin kanssa - ostaa palveluja etenkin, kun sijaintiin ja tilanteisiin sidottu viestintä yleistyy.

2. Tuota lisäarvoa – kehitä kanta-asiakasohjelmaasi

Minulta pyydetään eri kaupoissa usein kanta-asiakaskortteja, joita en useinkaan muista kantaa mukanani. Sen sijaan älypuhelin on aina matkassani ja voisi palvella näissä tilanteissa sujuvasti. Mobiilisovellusten yksi ylivertainen etu on siinä, että sovellus on palveleva kanta-asiakkuuden kanava.

Markkinoilla pärjäävät mobiilisovellukset, joissa on onnistuttu tuottamaan kuluttajille aitoa lisäarvoa palvelukokemuksen suunnitteluun tai kuluttamiseen. Sen sijaan, että toistaisit mobiilisovellukseen vanhan kanta-asiakasohjelman, suunnittele se uudelleen digitaalisten käyttötilanteiden tarpeiden pohjalta. Lisäarvoa tuottava kanta-asiakasohjelma antaa syyn palata palvelun pariin.

3. Ymmärrä asiakkaitasi yhä paremmin – omista ja kerää data hyötykäyttöön

Mobiililaitteet ovat hyvin henkilökohtaisia ja asiakkaat myös odottavat saavansa henkilökohtaista palvelua mobiilikanavien kautta. Mobiili yhdistää digitaalisen ja fyysisen maailman parhaat puolet: mobiilissa voit aktivoida asiakkaitasi digitaalisten sisältöjesi pariin.

Sen lisäksi, että voimme mobiilisovelluksen avulla ymmärtää, mitä asiakkaat haluavat, voimme ymmärtää entistä paremmin myös sen, mitä palveluja he kuluttavat. Asiakastiedon älykäs hyödyntäminen muuttaa markkinoinnin palveluksi, jota asiakkaasi odottavat löytääkseen itselleen parhaiten sopivat ratkaisut.

4. Ylivertainen käyttökokemus – mobiilisovellus on brändilupaus

Mobiilisovellusten ehkä kiistattomin etu on niiden tarjoama ylivertainen käyttökokemus verrattuna mobiilioptimoituihin verkkopalveluihin. Käyttökokemuksen suunnittelussa onnistuminen vaatii rohkeutta purkaa palvelun käyttöön liittyvä vanha prosessi, ja koota se uudelleen digitaalisten palvelutilanteiden ehdoilla.

Palvelutilanne pystytään muotoilemaan mobiilissa hyvinkin suoraviivaiseksi ja hyödyntämään puhelimen omia ominaisuuksia, kuten paikkatietoa ja kameraa. Mobiilisovellus on tänä päivänä parhaimmillaan pienen- ja keskisuurenkin yrityksen brändilupaus ja erottautumistekijä kilpailukentässä.

5. Helppoa, nopeaa ja kustannustehokasta – Tietotalon suunnittelutiimi käyttöösi

Liikkeellelähtö mobiilin hyödyntämisessä on helppoa, nopeaa ja kustannustehokasta. Tietotalon suunnittelutiimin kanssa liikkeelle pääsee ketterästi. Käytössäsi on tarvittava osaaminen taustatietojen kartoittamiseen ja suunnittelun käynnistämiseen. Suunnittelujakso kestää viikon ja koostuu kolmesta työpajasta, joiden aikana kartoitetaan liiketoiminnan nykytila ja mallinnetaan uusien digitaalisten palveluiden kulmakivet. Lopputuloksena syntyy suunnitelma, jonka pohjalta voit jatkaa yhdessä Tietotalon kanssa kehitysprojektiin tai kilpailuttaa työn markkinassa.

Mobiiliteknologian hyödyntäminen käynnistää asiakaslähtöisen palveluiden kehittämisen. Se mahdollistaa myös uuden liiketoiminnan luomisen, eikä yhdenkään yrityksen tulisi sivuuttaa ajatusta omasta mobiilipalvelusta työstämättä sen tuomia mahdollisuuksia eteenpäin.