Kaksi asiaa ovat viimeisten viikkojen aikana vahvistaneet käsitystäni siitä, että mobiilimaksamisessa on pian riittävän aito kysyntä. Ensinnäkin minulta kysytään ostotapahtuman päätteeksi entistä useammin, haluanko kuitin kassasta vai lähetetäänkö kuitti sähköpostiini. Sen sijaan, että tyypilliseen tapaan kieltäytyisin paperikuitista nuivasti, minun on nykyään helppo vastata: kuitti sähköpostiin, kiitos. Takana tässä on se, että vuonna 2010 perustettu ruotsalainen iZettle on vihdoin saavuttanut markkina-aseman, jossa sen mobiilimaksuteknologiat ovat yhä useampien pienten yritysten käytössä. Tilasin tutustumismielessä iZettlen heti sen lanseerauksen yhteydessä, ja olen mielenkiinnolla seurannut, miten sen markkina on kehittynyt.

Aluksi hieman nolona pidetty, laatikosta käteismaksun korvikkeeksi kaivettu outo ja erilainen maksupääte on nyt dynaamisen palveluyrityksen ensisijainen ratkaisu maksutapahtumien hoitoon. Edelleen myyjä joutuu selittämään, miksi maksupääte onkin erilainen, värikäs ja totuttua pienempi. Ratkaiseva ero on kuitenkin siinä, että juuri tämän pienen kojeen olemassaolo mahdollistaa yhä useampien ostojen toteutumisen.

Myös maksukorttien aika ohitse?

Toinen asia, joka on saanut minut varmistumaan paitsi kuittien myös maksukorttien aikakauden loppumisesta, on se, että perinteisten maksupäätteiden kanssa minulla on päivittäisiä ongelmia. Myyjät selittelevät jatkuvasti, että tänään on ollut tämän kyseisen laitteen kanssa ongelmia, varmaan vain tuottaakseen minulle mielenrauhaa.

Todellisuudessa ongelma on kortissani. Kortti on ollut käytössä vajaan vuoden, ja se on jo niin kulunut, että se ei toimi enää riittävän laadukkaasti. Korteista on päästävä eroon ja pian.

Mobiilimaksaminen avaa uusia reittejä yrittäjyyteen

Mobiilimaksaminen on yksi tekijä, joka tulee muuttamaan bisnestä rajusti seuraavien parin kolmen vuoden aikana. Erityisesti se tulee näkymään palveluliiketoiminnassa. Yksi trendeistä näyttäisi olevan ihmisten kiinnostus kaupallistaa omaa osaamistaan ja siirtyä kohti omista intohimoista juontavaa yrittäjyyttä.

Vielä kolmisen vuotta sitten yksi pienimuotoisen palveluliiketoiminnan keskeisiä haasteita oli iZettlen kaltaisten keveiden maksupalvelujen marginaalinen markkina-asema ja perinteisten maksuvälinepalvelujen korkeat hinnat. Nyt tilanne on täysin eri. Maksun keräämisestä ei tule merkittäviä erilliskuluja ja teknologian avulla maksutapahtumat pysyvät hallussa jopa perinteistä kassalipasta paremmin.
 
Keskiviikkona pidämme webinaarin, jossa käsittelemme mobiiliteknologioiden kautta palveluliiketoimintaan kohdistuvaa murrosta ja esittelemme tekemiämme asiakastoteutuksia. Tule päivittämään tietosi, ja lähde mukaan hyödyntämään uusimpia mobiiliratkaisuja! Osallistu keskusteluun #digiforum.