Tammikuun kohokohta, niin hyvässä kuin pahassa, on jo vuosia ollut Matkamessut. Näytteilleasettajan roolissa messujärjestelyt nostaa stressin huippuunsa kun jouluvapaiden jälkeen messut alkavat aina liian pian. Matkamessut yllättää, kuten ensilumi autoilijan. Mutta kun järjestelystressistä pääsee ja Matkamessut alkavat, on mahtava tavata tuttuja, kollegoita, asiakkaita vuosien varrelta ja solmia uusia, mielenkiintoisia tuttavuuksia.

Matkasovellus messuoppaana

Tänä vuonna meillä ei ollut omaa messuosastoa, mutta entistäkin tärkeämpi rooli koko tapahtumassa: toteutimme aivan uudenlaisen, paikannusta hyödyntävän Matka 2015 -messusovelluksen. Vaikka sovelluksen konseptointi ja tekninen toteutus ei tontilleni kuulukaan, ja luottamus kollegoiden tekemiseen on järkkymätön, iski minuunkin perinteinen messustressi viikkoa ennen kun jännitimme Matka2015 -sovelluksen ilmestymistä sovelluskauppoihin. Ilmestyihän se ja suosiokin oli huima: sovellus oli parhaimmillaan matkailukategorian ladatuin appi!

Seuraava jännä paikka oli pilottisovelluksen käyttäminen ja livetestaus messukävijänä. Ja kyllä tykkäsin! Sovellus oli helppokäyttöinen ja selkeä. Messukartta ja näytteilleasettajaluettelo olivat kätevästi saatavilla ja auttoivat osastojen löytämisessä. Erityisesti pidin kiinnostavien ohjelmien ennakkotallennus- ja muistutusominaisuudesta. Messuhulinassa mielenkiintoiset puheenvuorot kun tuppaa unohtumaan, jos ei puhelin niistä muistuta.

Sijaintiperusteisista herätteistä minusta kiinnostavimpia olivat arvonnat ja kilpailuosallistumiset, eivät niinkään sellaiset, jossa pyydettiin osastolle tutustumaan ja täyttämään kuponkeja. Kilpailuosallistuminen kun on paljon helpompaa aplikaation kautta ja osallistujien tiedot tallentuva valmiiksi sähköiseen muotoon myös näytteilleasettajan eduksi. Finnairin mobiiliheräte ja arvonta oli toteutettu kävijän kannalta juuri oikein.

Isot toimijat ilahdutti, pienillä petraamista

Ilahduttavaa messuilla oli isojen toimijoiden, kuten Finnairin ja Viking Linen paluu. Finnair-konsernille myös iso plussa rennosta ja hyvin lähestyttävästä messukonseptista ja ilmeestä. Osasto oli selkeä ja avoin. Koko henkilökunta ylintä johtoa myöten oli pukeutunut tennareihin ja huppariin, jonka rintapielen nimikyltissä oli tuttavallisesti vain etunimi.

Scandicin rekkakonttiin rakennettu hotelli oli myös virkistävä tuttavuus. Sellaisen voisi tilata vaikka erämaajärven rannalle tai festarialueen kylkeen. Tykkäsin myös Viking Linen raikkaasta ilmeestä puna-valkoisine raitapaitoineen. Viking Grace on vielä testaamatta mutta hyvä messutarjous houkuttaa kokeilemaan.

Kotimaan matkailualueiden tarjonnan laimeus pisti silmään. Taitaa olla EU:n markkinointituet käytetty loppuun kun kotimaan matkailualueiden osastot olivat pienempiä kuin aikoihin ja monet alueelliset matkailutoimistot loistivat poissaolollaan. Onneksi paikallisia herkkuja oli tarjolla ruispipareista rättänöihin, sillä tie matkailijankin sydämeen käy vatsan kautta.

Tuhlausta olivat pienet osastot, joissa näytteilleasettaja näpräsi puhelintaan yrmeänä nurkassa ja jätti matkailumarkkinoinnin sen osaston seinällä roikkuvan pienen julisteen varaan, eikä edes ottanut katsekontaktia messukävijöihin. Näitä löytyi lähinnä ulkomaanosion peränurkasta. Miksi ihmeessä lähteä näytteilleasettajaksi messuille jos ei face-to-face kohtaamiset kiinnosta?

Mielenkiinnolla odotan, mitä uutta digitaalisuus tuo ensi vuoden Matkamessuille.