"Mikä olisi sun supervoima, jos saisit valita?" Jos tuo kysymys kysyttäisiin miltä tahansa liiketoiminnan alalta, joka haluaa kehittyä ja uudistua vastaus olisi todennäköisesti digitaalisuus. Digitalisoituminen on muuttanut viimeisen 10 vuoden aikana lähes kaikki liiketoiminnan alat ja työtehtävät. Telkkari on digi, kellossa on appi, on tabletit ja phapletit, musa tulee striiminä ja joko sulla on kaikki drivessä? Lopulta digitalisaatio on muuttanut myös itsensä moneen kertaan - on vaikea pysyä perässä, mistä puhutaan kun puhutaan digitalisoitumisesta.

Teknologia-osaaminen ja muotoilu yhdistyvät

Tällä viikolla Rovaniemellä vietetään Arctic Design Weekiä ja olen siellä sparraamassa yrityksiä digitaalisuuden teemoilla muotoilun lipun alla. Teknologia-alalla työskentelevänä designerina on todella hienoa, että digitaalisuus on nostettu muotoilutapahtuman yhdeksi kärjeksi.

”Tulevaisuuden menestyskoodiksi on määrittymässä se tapa, miten teknologiaosaaminen ja muotoiluosaaminen pystytään yhdistämään onnistuneesti. ”

Tuhannet startup-yritykset pyrkivät juuri nyt luomaan uusia toimialoja muuttavia ratkaisuja ja tekemään tuotteidensa käytöstä miellyttävää.

Digitaalisuus on muuttanut muotoilua työnä ja prosessina, mutta erityisesti viime aikoina muotoilun kohdetta. Tuotteiden muotoilusta on kuljettu palvelujen, liiketoiminnan ja elämysten muotoiluun. Jos seurataan muotoilun etulinjaa, muotoilu muuttuu kaiken aikaa abstraktimmaksi ja näkymättömämmäksi. Siinä missä puusepän jakkaralle pystyy istumaan, lasinvalajan lasista juomaan, graafisen suunnittelijan julisteen näkemään, palvelumuotoilijan luoman prosessin kokemaan, ei liiketoiminnan tai elämysten muotoilun oletuskaan ole olla näkyvillä, vaan sisällä asiakkaan saamassa lopputuotteessa.

Digitalisoituminen on vasta alussa

Digitalisoituminen on yhä edelleen suuri mahdollisuus jokaiselle liiketoiminnalle, tätä hauskuutta on riittänyt vasta noin 20 vuotta. Vertailuksi ensimmäinen tunnettu kirja painettiin 1148 vuotta sitten Kiinassa. Ja silti kirjan käyttökokemusta pidetään ylivertaisena. Digitaaliset kirjat suunnitellaan edelleen jopa samalla tavalla kuin paperiset, niissä on kansi, sisällysluettelo, kappaleet ja takakansi. Kirja on käyttöliittymä sen sisältöön. 
 
Muotoilun kentässä digitaalisuus on avannut myös mahdollisuuksia luoda uusia menetelmiä muotoilutyöhön. Asiakkaan ja loppukäyttäjien osallistuminen muotoilun prosessiin mahdollistuu yhä monipuolisemmin, prototyyppien mallintaminen ja jopa 3D-mallien printtaaminen tuottavat nopeasti lisätietoa suunnitteluun. Digitaalisuus mahdollistaa jopa sen, että tuote tuottaa suunnittelijoille tietoa myös jälkikäteen tuotteen käyttötilanteista, jotta seuraavasta versiosta voidaan kehittää yhä paremmin käyttötarkoituksiin soveltuva tai jo toimitettua tuotetta voidaan muokata tarkoitukseen paremmin vastaavaksi.
 
Tämä johtaa siihen, että muotoilu voi tuottaa digitaalisuuden avulla uusia innovaatioita. Innovaatioita, joissa digitaalisuus itsessään ei ole keskiössä, vaan joiden avulla loppukäyttäjä voi paremmin toteuttaa tehtäväänsä. Toisaalta innovaatioita, jotka merkittävällä tavalla muuttavat meidän näkökulmia maailmasta, kuten digitalisaatio itsessään on muuttanut näkökulmaamme sen suhteen, mitä olimme niin pitkään tehneet kuten ennen.
 
Oikein käytettynä digitaalisuus on supervoima, joka muuttaa tuotteiden ja palveluiden käyttötapoja, ihmisten toimintaa, kulttuuria ja luo uutta pohjaa muotoilulle muuttaa maailmaa.

Keskustele aiheesta Twitterissä #ADW16 @anttibrunni @tietotalo