Asiantuntijoidemme kirjoituksia digitalisaatiosta

Digitaalinen toimintaympäristö asettaa monenlaisia tiedollisia ja taidollisia haasteita, joita me Tietotalolla ratkomme työksemme. Blogista löydät eri asiantuntijoidemme kirjoituksia ajankohtaisista aiheista - verkkoviestinnästä, digitaalisten palveluiden kehittämisestä ja digitaalisesta markkinoinnista.

Kirjoitamme blogia ja järjestämme webinaareja, joilla haluamme pitää huolen, että asiakkaillamme on aina viimeisin tieto digitaalisten palveluiden kehittämisestä.

Miten erottua käyttäjäkokemuksella, kun kaikki näyttää samalta?

08.11.2016 / Kimmo Alaraudanjoki

Käyttäjä- ja asiakaskokemus ovat keskeisiä menestystekijöitä digitaalisissa palveluissa. Artikkelissa UX-suunnittelija Kimmo Alaraudanjoki kertoo, miten käyttäjäkokemusta voidaan parantaa visuaalisella selkeydellä, sisältökokonaisuuksilla ja toimivalla vuorovaikutuksella.

Read more Lue lisää

Sisältöjen muotoilu yhä tärkeämpää, mutta se jää usein tekemättä

18.10.2016 / Iisakki Härmä

Kun entistä suurempi osa sisällöistä kulutetaan mobiilissa ja kiireen keskellä, tekstejä ei enää lueta keskittyneesti vaan silmäillen. Tämän vuoksi ei enää riitä, että sisällöntuottajat kiinnittävät huomiota sisältöjen laatuun. Lisäksi pitäisi huomioida entistä enemmän sisältöjen muoto.

Read more Lue lisää

Fokuksessa palveluyritysten asiakaskokemus

17.10.2016 / Kimmo Alaraudanjoki

Miten asiakaskokemukseen panostaminen vaikuttaa liiketoimintaan digitaalisessa ympäristössä. Lue UX-konsultti Kimmo Alaraudanjoen blogi digitaalisesta asiakaskokemuksesta.

Read more Lue lisää

Mobiilisovellus on brändin arvokkain markkinointikanava

19.09.2016 / Jarno Malaprade

Tässä blogissa kerron viisi syytä, miksi brändin tulisi rakentaa oma mobiilisovellus ja miten kehitystyössä pääsee liikkeelle nopeasti jo muutaman päivän työpanoksella.

Read more Lue lisää

Turhat kuitit ja rikkinäiset kortit väistyvät mobiilimaksamisen tieltä

13.09.2016 / Antti Brunni

Älypuhelimien käytön yleistyminen kuluttajien arjessa laittaa fiksut yritykset miettimään uudelleen mobiililiiketoimintansa. Jatkossa tuotteet ja palvelut pitäisi pystyä myös maksamaan ketterästi mobiiliympäristössä, ja siksi maksamisen ratkaisut ovat parhaillaan nousemassa yhdeksi ajankohtaisimmista aiheista alan bisneksessä.

Read more Lue lisää

Vinkit, joilla parannat kuntasivustosi toimivuutta

06.09.2016 / Antti Brunni

Kuntien verkkopalvelut ovat yleensä valtavia kokonaisuuksia, joissa voi olla jopa tuhansia sivuja. Olemme tehneet pitkään töitä eri kokoisten kuntien verkkoviestinnän ja digitaalisten asiointipalveluiden parissa. Blogissa avaan hyödyllisimmäksi osoittautuneita keinoja, joilla vaikutat kuntasi verkkopalvelun toimivuuteen.

Read more Lue lisää

Vaatimukset kuntien digitaalisia palveluja kohtaan kasvavat

23.08.2016 / Antti Brunni

Kuntien digitaalisiin palveluihin kohdistuvien uusien vaatimusten takana ovat muun muassa EU:n saavutettavuusdirektiivi ja tietoturva-asetus sekä kansalliset kehityshankkeet, kuten palveluväylä. Kaikki tulevat muutokset vaativat joka tapauksessa kunnilta reagointia ja arviointia oman tilanteen osalta.

Read more Lue lisää

Näillä vinkeillä aloittelijakin nappaa huikeita kuvia

31.05.2016 / Iisakki Härmä

Sosiaalisen median vaatimaa kuvavirtaa ei ole järkeä täyttää kuvapankeista hankituilla kuvilla, ja siksi monella nousee tarve valokuvauksen perustaitojen opetteluun tai kertaukseen. Onneksi perusteet oppii nopeasti ja niillä pääsee jo pitkälle.

Read more Lue lisää

Murtuvatko markkinoinnin automaation myytit?

19.05.2016 / Jarno Malaprade

Yleisöjen tavoittaminen ja puhuttelu ovat mediamurroksen myötä muuttuneet entistä haastavimmiksi. Markkinoinnin automaatio on yksi keino tukea yleisöjen tavoittamista, mutta tähän ratkaisuun liittyy paljon myyttejä ja väärinymmärryksiä. Tässä kirjoituksessa tarkastelen, mitkä niistä ovat murrettavissa.

Read more Lue lisää

Missä iässä lakkaa uskallus painaa itse kameran liipaisimesta?

11.05.2016 / Iisakki Härmä

Yritysblogejakin kirjoittavat muut kuin kirjoittamisen ammattilaiset. Miksi kynnys valokuvaamiseen on suurempi, pohtii sisältösuunnittelija Iisakki Härmä blogissaan. Iisakilla on pitkä kokemus sisällöntuottamisesta ja valokuvaamisesta, joista hän kirjoittaa Tietotaloon blogiin vastaisuudessakin.

Read more Lue lisää

Sisällön rooli on muuttunut

20.04.2016 / Jannica von Koskull

Sisältöjen merkitys ja luonne verkkopalveluissa on reilun vuosikymmenen aikana muuttunut täydellisesti, kirjoittaa alaa pitkään seurannut sisältöasiantuntija Jannica von Koskull. Sosiaalisen median ja mobiilikäytön räjähdysmäinen kasvu sekä hakukoneiden valta-asema ovat nopeassa ajassa luoneet uusia vaatimuksia ammattimaiselle sisällöntuotannolle.

Read more Lue lisää

Perstuntumalla ei pärjää

13.04.2016 / Lassi Koikkalainen

Otsikkoon voisi tiivistää aika paljon nykyaikaisesta liiketoiminnasta. Jos yritys aikoo säilyttää paikkansa ja mieluummin vielä kasvaa, pitää tietää yhtä ja toista ympäristöstä – tietää oikeasti, eikä vain luulla. Datan keräämisestä, analyysista ja hyödyntämisestä on tullut kilpailukykytekijä. Kansainvälisillä markkinoilla toimiville yrityksille tämä on ollut tiedossa jo kauan, mutta vaatimukset koskevat yhä pienempiä yrityksiä yhä pienemmillä markkinoilla.

Read more Lue lisää

Mobiili asiakaskokemus

29.03.2016 / Kimmo Alaraudanjoki

Mihin tekijöihin tulisi kiinnittää huomio, kun suunnitellaan tulevaisuuden palvelukokonaisuuksia mobiilin asiakaskokemuksen näkökulmasta? UX-konsulttimme Kimmo Alaraudanjoki pureutuu aiheeseen blogikirjoituksessaan.

Read more Lue lisää

Digitaalisen asioinnin kehitystyö

15.03.2016 / Panu Ollikainen

Terveystalon digitaalisten palveluiden kehittämisestä Tietotalossa vastaava järjestelmäarkkitehti Panu Ollikainen avaa kirjoituksessaan palveluiden digitalisointiin liittyviä haasteita ja ratkaisuja sekä ketterän kehityksen kulmakiviä.

Read more Lue lisää

Digitaalisuus on muotoilun supervoima

25.02.2016 / Antti Brunni

Rovaniemen Arctic Design Weekin ollessa jo täydessä vauhdissa, pohtii yrityksiä tapahtumassa sparraava Antti Brunni muotoilun ja digitalisaation suhdetta toisiinsa.

Read more Lue lisää

Asiakaskohtaaminen sosiaalisessa mediassa

16.02.2016 / Antti Brunni

Reaaliaikaisuus ja henkilökohtaisuus luovat uusia asiakaskohtaamisia sosiaalisessa mediassa. Tässä tiivistelmässä käsitellään kevään ensimmäisen webinaarin sisältöä eli sosiaalista viestintää, asiakaskohtaamisia ja niitä tukevia välineitä.

Read more Lue lisää

Palvelusta parempaa liiketoimintaa

10.02.2016 / Antti Brunni

Mistä erottaa digiaikana hyvän palvelun? Tuotteiden ja palveluiden välinen perinteinen määritelmä on hiljalleen hämärtynyt. Digitalisaation aikana tuotteita kehitetään yhdessä asiakkaan kanssa ja jätetään varaa personoinnille. Tavoitteena parempi ja syvempi asiakaskokemus.

Read more Lue lisää

Flocklerilla asiakkaan ääni kuuluviin

03.02.2016 / Satu Soitula

Viestintätyössä valinnanvaraa uusiin viestintätapoihin ja -työkaluihin on enemmän kuin tarvetta, joten olennaista onkin valita omaa toimintaa parhaiten tukevat välineet käyttöönsä. Tietotalon markkinointiviestinnästä vastaava Satu Soitula esittelee sosiaalisen sisällön julkaisualustan eli Flocklerin.

Read more Lue lisää

Yhteishenkeä ja arvojen luomista

02.02.2016 / Jukka Mäkihannu

Työelämän muuttuessa, muuttuvat niin roolit kuin työtehtävät. Meillä tämä on tarkoittanut sitä, että asiantuntijat ja kehittäjät ovat kiinni asiakasrajapinnassa. Avoin ja salliva työkulttuuri on meille sydämen asia ja siksi lentopallovalmentajanakin toimiva sovelluskehittäjä Jukka alkoi valmentamaan meitä. Tavoitteena parempi yhteispeli ja yhteiset arvot.

Read more Lue lisää

Rakkauskirje Episerverille

26.01.2016 / Antti Brunni

Tietotalo on kulkenut vuosia samaa matkaa Episerverin kanssa. Sitoutuminen alustaan on tarjonnut tuottavaa yhteistyötä ja monia kiinnostavia asiakasprojekteja. Tänä päivänä Tietotalo on Episerver premium-partneri ja jo noin puolet liikevaihdosta tulee Episerver-projekteista.

Read more Lue lisää

Win the booking - Win the stay

27.08.2015 / Jari Auranen

Hotelliketjut kehittävät kiivaasti mobiilipalveluitaan ja pohtivat erottautumistekijöitä. Yksi suunta mobiilin osalta voisi olla iBeacon-teknologialla rikastetut hotellielämykset. Jari Auranen haastaa hotelliketjut hyödyntämään myös henkilöstön osaamisen voimavarana digitaalisessa palvelussa.

Read more Lue lisää

Kaikki blogikirjoitukset luettavissa blogiarkistosta

Kirjoitusten takana

Jarno Malaprade

Konsultti, asiakaskokemus ja palvelumuotoilu

puh +358 40 546 1110

Jukka Hyvärinen

Vanhempi ohjelmistoarkkitehti

Jannica von Koskull

Sisältöpalvelu

puh +358 44 338 8988

Satu Soitula

Markkinointiviestintä

puh +358 40 708 1561

Mika Pitkämäki

Toimitusjohtaja

puh +358 50 555 3630

Lassi Koikkalainen

Vanhempi konsultti, data ja alustat

puh +358 50 329 2851

Jari Auranen

Liiketoimintajohtaja

puh +358 40 540 6612

Iisakki Härmä

Sisältösuunnittelija

puh +358 45 6371 587

Panu Ollikainen

Kehityspäällikkö